Debat

Prøver nu og i fremtiden

Eleverne vil have folkeskolens afgangsprøver reformeret? Ministeren er indstillet på, at prøverne kommer til at afspejle den tid, som vi lever i

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Formålet med folkeskolens afgangsprøver er at sikre, at alle elever får en uvildig, afsluttende evaluering efter ti års skolegang. Prøverne skal afspejle fagenes mål og indhold, og de skal samtidig være med til at fremme elevernes motivation og interesse for undervisningen.

I 2007 indførte regeringen obligatoriske prøver, så alle elever kommer til prøve i 9. klasse. Samme år blev prøverne moderniseret, og der blev indført prøve i historie, samfundsfag og kristendomskundskab.

Når jeg ser på prøverne i dag, synes jeg, der er en fin sammenhæng mellem folkeskolens formål, fagenes mål, prøveformer og kravene ved prøverne, men vi står ikke stille.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

I øjeblikket gennemfører en række skoler sammen med Undervisningsministeriet forsøg og udviklingsarbejder med prøver. Forsøgene omfatter næsten hele fagrækken, og de skal blandt andet afdække mulighederne for yderligere at fremme elevernes fordybelse og engagement i undervisningen. Det er nemlig vigtigt, at der er en god sammenhæng mellem undervisning og prøveformer, og det kræver løbende udvikling. Jeg er derfor glad for, at eleverne nu kan vælge at benytte den nye samtalerunde i dansk og gruppeforberedelse i natur- og sprogfag.

Jeg er blevet spurgt om, hvordan jeg ser prøverne i fremtiden. Vi har allerede i dag digitale prøver i nogle fag, og jeg har ikke svært ved at forestille mig prøver, hvor internet, film og lyd indgår som en helt naturlig del af opgaver og elevbesvarelser. Det er jo vigtigt, at prøverne afspejler den tid, vi lever i, og fremtidens krav til kompetencer. Skolerådet har i sin seneste rapport sat fokus på elevernes alsidige udvikling, og det skal prøverne fortsat støtte gennem forskellige prøveformer.

Svar fra Troels Boldt Rømer:

Tak for de rigtig fine tanker, Tina. Jeg håber dog stadigvæk, at regeringen vil gøre alvor af dine gode intentioner og få ændret afgangsprøven. Det er dog ikke nok »bare« at snakke om digitalisering, gennemføre et par forsøg og justere på et par tandhjul rundt omkring. Hvis afgangsprøven reelt skal have et indhold og ikke bare være et ritual, der spilder en masse tid, så skal vi tænke i nye baner. Lad os se, hvad der kommer ud af de forsøg, vi har fået sat i gang, men lad det ikke være en sovepude - afgangsprøven betyder meget for skolens undervisning. Og vi skal have opgraderet skolen til version 2010, derfor er der alvorligt brug for en ny afgangsprøve. |