Debat
Pressebillede
Forandret afgangsprøve – forbedret folkeskole
Eleverne vil have folkeskolens afgangsprøver reformeret? Ministeren er indstillet på, at prøverne kommer til at afspejle den tid, som vi lever i
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Som en anden islandsk vulkan-sky har afgangsprøven lagt sig over 9.-klasserne på de danske folkeskoler. Håndfladerne er klamme, nerverne sidder uden på tøjet, og lærerne er næsten lige så nervøse som deres elever. Afgangsprøven fylder meget for mange elever og lærere. Det er jo hér, hvor vi elever får vores endelige bedømmelse - en nuanceret beskrivelse af, hvor vores svagheder og styrker ligger, og hvordan vi skal komme videre. Eller rettere sagt: Sådan burde det være.
For i dagens Danmark har ingen gavn af hverken selve prøverne eller den efterfølgende evaluering. Prøven er præget af hastig udenadslære, nervøsitet og nederlag til de elever, der har andre kompetencer end de rent boglige. Evalueringen efter prøven er lige så slem. Vi får blot et tal og kan ikke komme til at se vores rettede opgave ved skriftlige prøver. Desuden medvirker afgangsprøven i høj grad til, at det sidste halve år af 9. klasse i store træk kun fokuserer på »eksamen«.
Efter ti års skolegang har alle elever ret til at få en fair, brugbar og tidssvarende vurdering. Derfor bør vi sætte forsøg i gang med en ny og forbedret afgangsprøve, der kan sikre eleven en brugbar evaluering og være med til at modernisere folkeskolen. Vores forslag er at afprøve en afgangsprøve bestående af et tre-grenet og tværfagligt projektforløb inspireret af projektopgaven i 9. klasse og med en brugbar og grundig evaluering samt et særskilt sprogforløb og en individuel opgave.
Uanset hvad politikerne beslutter, så står én ting fast: Vi skal have skabt en ny afgangsprøve, der ikke længere skal være en aske-sky over eleverne, men et springbræt for eleverne ud i verden. Og helst så hurtigt som muligt.
Læs mere på skoleelever.dk
Svar fra Tina Nedergaard:
Det er dejligt, at Danske Skoleelever vil bidrage til den løbende debat, men jeg genkender ikke billedet af prøverne som en sort vulkansky.
Vi har i dag mange prøveformer, og flere af dem tager afsæt i selvvalgte områder, hvor eleverne ud over deres faglige kunnen også kan sætte andre kompetencer i spil. Ved de afsluttende prøver kræver en god præstation meget mere end udenadslære - for eksempel selvstændighed og kreativitet på baggrund af en undervisning, der afspejler fagenes mål.
En arbejdsgruppe har set på ændrede prøveformer - blandt andet med inddragelse af projektopgaveformen. Resultatet bliver taget med i overvejelserne for fremtidens prøveformer. |