Søg bredt omkring efter jobbet

Mulighederne for at få et job stiger, hvis du er parat til at prøve kræfter med nyt og ukendt

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis nogen for et år siden havde fortalt Jan Solhøj Andersen, at han skulle komme til at undervise på en specialskole, ville han have rystet på hovedet. I dag er det en realitet.

»Jeg er meget glad for jobbet, men det var slet ikke, hvad jeg gik efter, og der skulle en opfordring til at søge længere ud, før jeg begyndte at gå i den retning«, siger den 37-årige lærer.

Med udsigt til store kommunale besparelser og færre lærerstillinger ser beskæftigelsessituationen for nyuddannede undervisere i folkeskolen ikke alt for lys ud i 2011. Det gjorde den heller ikke, da Jan Solhøj Andersen afsluttede sidste studieår på Silkeborg Seminarium i 2010.

»Mange på årgangen havde ikke et job på hånden, og jeg var en af dem, der havde søgt en del stillinger uden at få noget ud af det. I første omgang gik jeg efter job på almindelige folkeskoler, hvor der var brug for undervisere med mine linjefag. Det gav ikke noget. Så begyndte jeg, også uden resultat, at sende uopfordrede ansøgninger«, siger Jan Solhøj Andersen.

For at få noget at rive i tilbød han sig som tilkaldevikar på en af de lokale skoler. Med et væld af timer gik det fint, men en rigtig ansættelse var der ikke tale om, og Lærernes A-kasse opfordrede ham derfor til at fortsætte med at skrive ansøgninger.

En af dem blev sendt til en specialskole i en anden by på 50 kilometers afstand. Jobbet blev besat til anden side, men da en af skolens lærere kort efter blev langtidssygemeldt, fandt skolens ledelse ansøgningen frem, og Jan Solhøj Andersen er nu ansat skoleåret ud.

»Ingen ved, hvad der sker på længere sigt, men jeg vil meget gerne fortsætte inden for specialområdet og gerne på den skole, hvor jeg arbejder nu, selv om der er halvanden times transport hver dag«, siger Jan Solhøj Andersen.

Hans råd til ledige, der er på jagt efter et lærerjob:

. Søg bredt ud. Det kan sagtens være, at et nyt, ukendt arbejdsområde viser sig at være sagen. Selv om en ansøgning i første omgang ikke giver resultat, ved man aldrig, hvornår der dukker et job op. Medarbejdere bliver sygemeldt, går på efterløn eller får et andet job midt i skoleåret.

. Accepter ulemper som lang daglig transporttid. Det er vigtigt at komme i gang på arbejdsmarkedet, og i en periode kan det sagtens gå at bruge meget tid i bus og tog eller bag rattet.

. Tag alt det tilkaldearbejde, som du kan komme i nærheden af, i de 30 uger det er muligt at få supplerende dagpenge. Da du stadig er tilmeldt som ledig, kan du hurtigt springe til, hvis der dukker et job op. Det er vigtigt at holde kontakt til arbejdsmarkedet.

. Vær fleksibel, men ryk ikke teltpælene op, før du er sikker på at beholde jobbet. Det næste længere vikariat kan være på en skole i den modsatte retning. |