Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Læseforståelse, faglig læsning og læsetest - hvis det er dér, du bruger dine dansklærerkræfter, så er du med på det allerbrandvarmeste nye. Det viser den første undersøgelse i projekt Hot2010 - et projekt, der skal se på, hvad der er hot, og hvad der burde være hot på læseområdet i den danske skole- og forskningsverden. Nationalt Videncenter for Læsning deltog i International Reading Associations årlige læsekonference sidste år. Her var tilløbsstykket en hitliste over »What's hot and what's not« - det vil sige, både hvad der rører sig inden for læseområdet, hvad der ikke rører sig, hvad der bør røre sig, og hvad der ikke bør røre sig. Sammen med Dansklærerforeningen besluttede videncenter-forskerne at gennemføre en dansk pendant. Hot 2010 har spurgt forskere, ph.d.-stipendiater, undervisere fra læreruddannelsen, folkeskolelærere, læsevejledere og kommunale læsekonsulenter. De har fået lov til at svare frit på, hvad der er hot, så i nogen grad afspejler besvarelserne, hvad de selv arbejder med lige nu. Men der er også noget, der går igen:
. Læseforståelse (60 procent)
. Test (56 procent)
. Faglig læsning (52 procent)
Læreren bør have mere viden om, hvad den enkelte elev har behov for, når det gælder læseforståelse, og der skal arbejdes med læseforståelse tidligere i skoleforløbet end i dag, lyder kommentarerne fra flere af de adspurgte læseeksperter.
Når det gælder test, synes eksperterne, at der var noget andet, der burde være hot, end det, der rent faktisk rører sig på testområdet lige nu. I stedet for årlige test og afkrydsningsskemaer burde man udvikle evalueringsværktøjer og foretage løbende elevevalueringer. Og én skriver, at normale læsetest bygger på en forestilling om, at der kun findes ét rigtigt svar, men læsning er også en aktivitet, der kræver fortolkning.
Klara Korsgaard, der er leder af videncentret, mener, at den nye undersøgelse rammer plet i en tid, hvor statsministeren har afgivet sit læseløfte og afsat en læsefond til at sikre, at alle børn kan læse efter 2. klasse.
Hvad er der gang i lokalt?
Videncentret er også i gang med at indsamle informationer om læse-, skrive- og sprogprojekter i Norden. De er samlet i en åben vidensdelingsportal på nettet, hvor der i skrivende stund ligger omkring 80 projekter. Det er udviklingsarbejder, afprøvninger af pædagogiske metoder, evalueringsprojekter og egentlige forskningsprojekter - og det går lige fra 1. klasse til læseundervisning for voksne i AMU-regi.
»Projekterne fokuserer på at forebygge frem for at fejlfinde, uanset om det handler om at sikre, at indskolingselever bliver gode funktionelle læsere, eller det handler om at give voksne med boglige vanskeligheder støtte til at gennemføre et kursus eller bestå en uddannelse«, forklarer projektkonsulenterne Nina Kledal og Lis Pøhler.
»Der er bestemt også inspiration til almenundervisningen.
Der er også inspiration til at prøve nye veje og metoder: animationsfilm, sjov grammatik, intelligent på tangent og video i undervisningen af elever med dansk som andetsprog . for nu blot at nævne nogle eksempler.
Hvis I er i gang - så læg projektet ind i banken, så andre kan blive inspireret. Hvis I ikke er i gang, så gå på jagt i banken og bliv inspireret!«
Hot2010 kan findes på videnomlaesning.dk og dansklf.dk. De amerikanske »What's hot«-hitlister kan hentes på reading.org, og Nordisk Projektbank findes på www.nordiskprojektbank.dk