... dengang for 20 år siden
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Amterne på vej mod årtusindskiftet.
Er der grænser for afbureaukratisering og decentralisering? Er decentralisering i virkeligheden deregulering! Skal amternes opgaver løses uden amter? Kan de løses uden amter? Skal den vidtgående specialundervisning ikke længere være vidtgående? Skal voksenspecialundervisning ikke længere være special? Har amterne overhovedet en fremtid?
Disse og mange flere spørgsmål blev grundigt vendt, drejet, drøftet og debatteret af amtspolitikere, embedsmænd, organisationer og brugerrepræsentanter, da de i slutningen af det gamle år var samlede under den aktuelle mødetitel »Amterne år 2000«.
aviS nummer 1, januar 1989
En vupti-løsning.
»Hvad er der egentlig galt i Danmark? Hvad er det, vi gør forkert?« spørger statsminister Poul Schlüter i sin nytårstale og fortsætter: »Forklaringen kan jo være, at vi tænker alt for meget på, hvad vi gerne vil have her og nu - og for lidt på, hvordan vi vil få det i de år, der ligger foran os«.
Ifølge statsministerens tanker skal vi »begrænse forbruget i den offentlige sektor og sørge for, at vore private arbejdspladser bliver klart mere konkurrencedygtige. Vi skal først og fremmest producere os ud af vanskelighederne - i det nye åbne EF-marked«.
Og vupti - løsningen er ifølge samme statsminister, at arbejdsmarkedets parter forhandler sig til rette om lavere pengeløn, mod at regeringen tilsikrer en dertil svarende nedsættelse af skatten - af trækprocenten.
Husholdningslæreren nummer 2, januar 1989
Afbureaukratisering.
Undervisningsministeriet oplyser i en pressemeddelelse, at det som det første ministerium afskaffer den traditionelle tolagsmodel med et departement og et antal underliggende direktorater. Ændringen trådte i kraft fra nytår.
Undervisningsministeriets hidtidige direktorater ophører som selvstændige direktoratsenheder og bliver i stedet en del af ministeriet på linje med de hidtidige afdelinger.
Samtidig omdannes det hidtidige planlægningskontor til et uddannelsespolitisk sekretariat, som skal sikre, at alle sager, der forelægges ministeren, er tilstrækkelig forberedt, og at der er foretaget den fornødne koordination mellem ministeriets enheder.
Folkeskolen nummer 1-2, januar 1989