Anmeldelse

Logo! 7. klasse

Logo! 7. klasse

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Logo! 7. klasse" er layoutmæssigt et flot materiale med en grundig lærervejledning. Det rummer de elementer, der skal til for at leve op til faghæftets mål for 7. klasse. For eksempel arbejder eleverne med evaluering, og der opfordres til logbog og portfolio, selv om der ikke kommer et helt konkret bud herpå. Endelig er der stor fokus på skriftlighed. Alt sammen godt og gennemarbejdet.

Fakta:

Titel: Logo! 7. klasse

Forfatter: Robert Habeck, Steen W. Pedersen

ISBN: 9788702066487

Pris: 200 kroner

Sider: 120 sider

Type: Diverse

Forlag: Gyldendal

Som noget særligt inkorporerer "Logo! 7. klasse" også i-bogen. Her finder man interaktive opgaver, Wörterbank, lydfiler og supplerende info til tekstbogens materiale. Sorteringsopgaver, "sæt det rigtige ord til det rigtige billede-opgaver" og lignende egner sig fint til den interaktive tavle og er tilmed i-bogens styrke. Også tekstbogen er lagt ind i i-bogen. Det er praktisk, fordi eleven let kan se, hvor han skal klikke for at løse en bestemt opgave.

Men i-bogen har sine mangler: Hvis eleven søger noget nyt gennem funktionen mediearkiv, så ender han let på en side fra tekstbogen, da det ikke er gennemskueligt, hvad mediearkivet rummer. Wörterbanken er heller ikke helt optimal: Eleven kan lægge nye ord og oversættelser ind, men oversættelsen vises ikke efterfølgende direkte i ordlisten. Dette kræver, at glosen aktiveres først. Dog har Wörterbanken den positive funktion, at den kan sortere i for eksempel ordklasser.

Materialet virker motiverende, idet der også arbejdes en del med praktisk-musiske opgaver såsom collage og tegning. Personligt så jeg dog gerne, at materialet også bød på op-af-stolene-aktiviteter med konkurrenceelementer, som ofte tiltaler drenge i den aldersgruppe.