Debat
Verdens bedste job
Respekten for lærernes professionalisme er afgørende for at genskabe opfattelsen af lærerjobbet som attraktivt
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Lærermanglen er et af hovedproblemerne for den danske folkeskole. Det siger Skolerådets formand, Jørgen Søndergaard. Og han har fuldkommen ret.
Heldigvis er der mange - med undervisningsministeren i spidsen - der yder en indsats for at motivere unge til uddannelsen. Så langt så godt.
For der er ingen nemme løsninger. Kampagner kan selvfølgelig skabe opmærksomhed om læreruddannelsen - men de gør det ikke alene. Og kortsigtede forslag om at iværksætte en lang række forsøg med uddannelsen, at fylde skolen med skoleassistenter eller gøre det nemmere at blive optaget på (merit)læreruddannelsen er uden perspektiv.
Der er tværtimod behov for at tænke i kvalitet, og hvordan der kan skabes fornyet respekt for lærerfaget.
Jeg er derfor enig i rådsformandskabets anbefalinger om, at vi skal væk fra dispensationerne fra uddannelseskravet og i stedet stå fast på høje faglige krav i læreruddannelsen. På kort sigt for at mindske frafaldet og på lang sigt for at øge lærerfagets status.
Lærergerningen er spændende, men fagligt krævende. Et forsøg med en femårig læreruddannelse er vejen frem for at styrke dette budskab. En satsning på en forskningsbaseret uddannelse vil kunne styrke den sammenhæng mellem teori og praksis, der gør læreren til ekspert i undervisning.
Respekten for lærernes professionalisme er imidlertid helt afgørende. Det gælder ikke mindst politikernes udmeldinger i medierne om skolen og lærerne. De færreste føler det attraktivt at arbejde i en virksomhed, der ikke omtales positivt af ledelsen.
Løn og arbejdsvilkår er også væsentlige faktorer. Lønnen skal være attraktiv, og arbejdsvilkårene skal bygge på respekt for lærernes professionalisme og ikke på centrale kontrolforanstaltninger. Her er et stort udviklingspotentiale.
Endelig handler det også om vores egen omtale af faget. Arbejdet som lærer er verdens bedste job, når arbejdsforholdene er i orden. Det giver arbejdet mening og perspektiv og er personligt givende at have ansvar for børns undervisning og udvikling som mennesker. Danmarks Radios store undersøgelse viste, at skolen er fyldt med lærere, der er glade for deres arbejde. Det er måske det allervigtigste budskab, når flere skal motiveres for læreruddannelsen.
Mund til mund-metoden kan også anvendes hos os: Vær åben om din glæde ved lærerjobbet - det kan inspirere de uddannelsessøgende. |
»Vær åben om din glæde ved lærerjobbet - det kan inspirere de uddannelsessøgende«