Debat
Børn er forskellige
De Konservative vil indføre niveaudeling i folkeskolen, fordi børn er forskellige. Men det er ingen succes i de lande, hvor man gør det, skriver Dorte Lange, DLF
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Børn er forskellige. Derfor skal de undervises forskelligt.
Heldigvis er der de seneste år blevet lagt mere og mere vægt på undervisningsdifferentiering. Det er vigtigt. For hvis ikke vi tør behandle børn forskelligt og tilpasse undervisningen til det enkelte barn, så når vi aldrig dertil, hvor alle børn uanset forudsætninger og social arv får de samme muligheder i tilværelsen.
Derfor skal vi give lærerne det redskab, der hedder niveaudelt undervisning. I dag er der forholdsvis vide rammer for, hvad man må på 8. og 9. klassetrin. Men på de lavere klassetrin er der alt for mange regler, som forhindrer læreren i for eksempel at tage en gruppe ud til særlig undervisning i enten meget avanceret eller mere detaljeret undervisning. I dag må man kun dele i hold i kortere perioder og i dele af faget. Hvis man i stedet fik lov at dele op i hele fag i det meste af eller et helt klassetrin, så kunne flere måske hurtigere være med igen på klassens niveau. Man skal naturligvis fortsat evaluere den enkelte elev løbende. Løbende evaluering er elevens garanti for hele tiden at være på det rigtige hold og dermed få den bedst egnede undervisning. Jeg mener godt, vi kan have tillid til, at lærerne kan dele eleverne op på de rigtige hold, hvis der er behov for det. Det skal vi ikke sætte begrænsninger på.
Mulighederne for holddeling skal derfor udvides. Lærerne skal have mulighed for at vurdere, hvornår eleverne skal undervises hele klassen sammen eller på hold delt op efter for eksempel evner eller indlæringsmetode og måske på tværs af klasser eller årgange. På den måde giver vi lærerne endnu flere redskaber til at undervisningsdifferentiere til gavn for alle børn. Vi skylder nemlig både de svage og de stærke børn, at de kommer ud af folkeskolen med de bedst tænkelige forudsætninger.
Svar fra Dorte Lange:
Det lyder umiddelbart nærliggende at dele efter »evner eller indlæringsmetode«, men som lærere ved vi, at der ikke findes én undervisningsmetode, som altid passer bedst til elever på et vist niveau. Intentionen om at give lærerne flere redskaber til at sikre alle elever god undervisning er dog rigtig god. Øget mulighed for holddeling på baggrund af niveau er ikke en god løsning set fra et lærerfagligt synspunkt, men jeg håber, vi sammen kan finde gode redskaber. Det er der brug for. |
»Vi skylder nemlig både de svage og de stærke børn, at de kommer ud af folkeskolen med de bedst tænkelige forudsætninger«