Debat
Nej til management-styring
Vi har brug for, at de dygtigste unge uddanner sig til at blive lærere
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Uddrag fra formand Anders Bondo Christensens mundtlige beretning på DLF's netop afholdte kongres:
Som lærere på social- og sundhedsskolerne, i folkeskolen og i voksenspecialundervisningen er vi glade for vores arbejde, fordi det er et fantastisk meningsfuldt og betydningsfuldt arbejde, vi udfører. Vi vil derfor meget gerne anbefale vores arbejde til unge og andre, der har lyst til og mod på at tage et medansvar for de kommende generationers dannelse og uddannelse. Vi har brug for, at de dygtigste unge uddanner sig til at blive lærere.
Det er ikke en afprofessionalisering af lærerarbejdet gennem stadig flere centrale regler, og det er ikke rigid management-styring, der er midlet til at nå det mål. Det viser de alarmerende optagelsestal på læreruddannelsen med al tydelighed. Det er den stik modsatte vej, vi skal gå. Det er baggrunden for, at KL og Danmarks Lærerforening indgik en aftale, hvor det står i principskitsen »... målet er at fremme den faglige dialog på skolen og afskaffe bureaukratiet i arbejdsplanlægningen. En styrkelse af lærerens professionelle ansvar er afgørende for undervisningens kvalitet. Anerkendelse af lærerens professionalisme og engagement er med til at gøre lærerarbejdet attraktivt og styrke fagets status. Det skal medvirke til at rekruttere velkvalificerede unge til lærerfaget«.
Det er med stor glæde og med store forhåbninger, at jeg hører, at politikere fra såvel regeringspartierne som oppositionen nu slår de samme toner an. »Overflødige regler og bureaukrati må aldrig forhindre offentligt ansatte i at gøre det, de er bedst til ... lærere skal kunne udfordre overflødige regler«, siger Lene Espersen. »Regeringen er klar til at forenkle procedurer og dokumentationskrav. Ingen ønsker, at lærerne skal drukne i irrelevante krav. Kerneopgaven er eleverne og undervisningen«, siger Bertel Haarder. Tak for de klare markeringer og løfter. På 80.000 læreres og lederes vegne kan jeg sige: Vi glæder os til at se dem bliver indfriet - hellere i dag end i morgen!
I kan eksempelvis begynde med at gennemføre anbefalingerne i den afbureaukratiseringsrapport, som parterne om folkeskolen med stor enighed udarbejdede på ministerens initiativ. |
»I kan eksempelvis begynde med at gennemføre anbefalingerne i den afbureaukratiseringsrapport, som parterne om folkeskolen med stor enighed udarbejdede på ministerens initiativ«