Der er ikke brug for flere ord eller projekter, men til gengæld
konkret og tilstrækkelig handling, hvis udfordringen omkring rekruttering og
fastholdelse af elever på landets sosu-skoler skal løses.
Sådan lyder det fra Morten Refskov, formand for Overenskomstudvalget i Danmark
Lærerforening.
”Vi står på en brændende platform, når det gælder opgaven med at sikre
tilstrækkeligt med medarbejdere til at passe vores gamle og syge. Vi taler
rigtig meget om udfordringen med manglende rekruttering og fastholdelse på
sosu-uddannelserne, men man skal være villig til at sætte handling bag
snakken”, siger Morten Refskov.
Svært at få undervisere
Ifølge ham hænger rekruttering og fastholdelse af elever til uddannelserne til
social- og sundhedshjælper og social- og sundhedsassistent tæt sammen med
ordentlige løn- og arbejdsvilkår for underviserne.
"Undervisere på sosu-uddannelserne har en væsentligt ringere løn end både
folkeskolelærere og undervisere på andre erhvervsskoler, og flere sosu-skoler
har problemer med at tiltrække kompetente undervisere, så der er brug for
handling nu”, siger han og fortsætter:
”Derudover har skolerne brug for en økonomisk ramme, der giver mulighed for at
løfte den meget brede elevgruppe, der findes på sosu-skolerne. Et stigende
antal elever har så svage forudsætninger, at de har brug for sprogstøtte, der
er brug for mere praksisvejledning og mulighed for social støtte ude i felten,
når eleverne er i praktik”.
Seks siders svar
Efterspørgslen efter handling i stedet for ord kommer i kølvandet på et møde
med børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye tilbage i maj.
Her blev Danmarks Lærerforening nemlig inviteret til en times møde med
ministeren sammen med Dansk Sygeplejeråd, så de som de to største
organisationer for underviserne på sosu-skolerne kunne give deres perspektiver
på udfordringerne og mulige løsninger i forhold til rekruttering og
fastholdelse.
Fordi der kun var afsat en time til mødet opfordrede ministeren undervejs organisationerne til at sende deres indspark til
ministeriet. I begge
organisationer har der efterfølgende været en proces, hvor
tillidsrepræsentanterne har været med til at kvalificere svaret til ministeren.
I oktober sendte DLF sit seks siders svar til ministeren med en lang
række forslag til, hvad der kan gøres for at øge rekrutteringen til
sosu-skolerne og sikre en højere gennemførelsesprocent.
Rammevilkår skal ændres
Mattias Tesfaye har også holdt to møder med organisationen Danske Sosu-skoler
samt arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationerne Danske Regioner, KL og FOA
om de samme spørgsmål.
Med den store interesse blev Morten Refskov derfor både overrasket og skuffet,
da Børne- og Undervisningsministeriet den 13. november udsendte en
pressemeddelelse om fem millioner kroner til landets sosu-skoler
til et forsøgs- og udviklingsprojekt fra 2023-2026, som skal sikre mere viden og
udvikle og afprøve indsatser, der kan hjælpe flere til at gennemføre
sosu-uddannelserne.
I pressemeddelelsen udtaler Mattias Tesfaye blandt andet, at han glæder sig
”til at blive klogere på, hvilke tiltag der kan hjælpe flere til at nå i mål på
sosu-uddannelserne.”
”Det er altid godt at indhente viden og køre forsøg, men på det her felt er der
ikke en sosu-skole med respekt for sig selv, der ikke selv har kørt forsøg de
senere år. Så vi har i mindre grad brug for ny viden – vi har brug for nogle
rammevilkår, der hjælper på de udfordringer, vi står med”, siger Morten
Refskov og fortsætter:
”Vi har set det før; en regering som er positiv, søger viden og samarbejde,
kigger de rigtige steder hen, men som ikke er villig til at investere. Dermed
står vi med den tilbagevendende problemstilling, at vi ikke har tilstrækkelig
finansiering til at løfte opgaven, og skal vi generelt hæve kvaliteten og
støtte de elever, der har brug for det, mangler skolerne simpelthen økonomien
til det”.
Svar fra ministeriet
I Børne- og Undervisningsministeriet understreger man, at de fem millioner
kroner til projekter ude på skolerne ikke har noget med møderne med parterne at
gøre. Og at regeringen er i fuld gang med at tilføre flere penge til
erhvervsuddannelserne.
”Regeringen er meget optaget af at styrke erhvervsuddannelserne og sikre flere
faglærte, blandt andet inden for sosu-området, hvor der er betydelig mangel på
faglærte. Med den politiske aftale om en reform af universitetsuddannelserne er
der afsat 300 millioner kroner til erhvervsuddannelserne fra 2025 og 400
millioner kroner fra 2030 og frem”, lyder det fra ministeriet i et skriftligt
svar.
Derudover skriver ministeriet, at der med finansloven for 2024 afsættes
yderligere midler til erhvervsuddannelserne. ”Samlet set vil der blive afsat
over 900 millioner kroner i varige midler til erhvervsuddannelserne fra 2030 og
fremad. Regeringen har endnu ikke fastlagt konkrete tiltag og initiativer. Regeringen
vil fremlægge udspil herom”, skriver ministeriet.
Trods kritikken af de hidtidige tiltag glæder Danmarks Lærerforening sig
naturligvis over, at regeringen vil tilføre flere penge til
erhvervsskoleområdet. Selvom det på nuværende tidspunkt ikke vides, hvor mange
af pengene der tilfalder sosu-skolerne.
”Vi håber, at sosu-skolerne her får, hvad der skal til for at løfte kvaliteten,
sikre fastholdelse af gode lærerkræfter og finansiering af holddeling og
co-teaching, og selvfølgelig at lærerne får det faglige råderum, der sikrer, at
de kan møde eleverne, der hvor de er – også dem, der måtte mangle fagligt eller
socialt overskud”, siger Morten Refskov.
Forstår utålmodighed
Hos Danske Sosu-skoler forstår sekretariatschef Michael Esmann godt utålmodigheden
hos Danmarks Lærerforening.
”I forhold til underviserkompetencer og struktur i undervisningen er der ingen
tvivl om, at der er brug for handling, så jeg forstår godt, at DLF efterspørger
handling nu og her”, siger Michael Esmann.
Selvom det langt fra er første gang, at Danske Sosu-skoler gør opmærksom på
problemet med mangel på uddannede social- og sundhedshjælpere og social- og
sundhedsassistenter, så glæder de sig over, at Mattias Tesfaye sætter fokus på
problemet.
”Når vi for år tilbage rejste problemet, blev der stillet spørgsmål om, der
overhovedet var en mangelsituation. Sådan er det ikke i dag, så vi har bevæget
os. Vi kunne godt ønske os, at vi bevægede os hurtigere, men vi har også en
forståelse for de politiske processer, og vi oplever en stor bred politisk
bevågenhed om spørgsmålet om at få uddannet tilstrækkeligt på sosu-området”,
fortsætter han.
I forhold til puljen på de fem millioner kroner er Michael Esmann enig med DLF.
”Vi står på et ret solidt fundament i forvejen, men måske bliver vi mere
investeringsværdige, hvis vi får underbygget det, vi ved virker”, lyder det fra Michael Esmann.