Anmeldelse:

En moderne Spørgejørgen

Klog billedbog om at grænser og undskyldninger, helt uden den gamle Spørgejørgens moraliserende afslutning. I denne her bog bliver børn nemlig taget alvorligt.

Offentliggjort

Fakta:


Hvorfor det?

Forfatter: Kaia Dahle Nyhus

325 kroner

48 sider

Forlag: Jensen & Dalgaard

I Norge har man et sandt børnelitterært familiekraftværk, der kreerer og frembringer interessante og nyskabende billedbøger. Kraftværket består af Gro Dahle (mor), Svein Nyhus (far) og datteren Kaia Dahle Nyhus.

Gro Dahle har skrevet en lang række interessante og vigtige historier, der er illustreret af Svein Nyhus eller Kaia Dahle Nyhus. På dansk foreligger bl.a. ”Vrede mand” (2011), ”Krigen” (2014), ”Grævlingedage” (2021), ”Silkesød” (2011) og ”Dragen” (2020). Kaia Dahle Nyhus skriver og illustrerer også sine egne historier og står foreløbig bag: ”Verden sagde ja” (2020), ”Hvor blev mor af?” (2018) og altså nu ”Hvorfor det?” (2022).

I ”Hvorfor det?” slår hovedpersonen – en dreng – et andet barn, og får straks at vide, at det må man ikke. Men ingen kan give en ordentlig forklaring på hvorfor man ikke må slå andre. ”Sådan er det bare!” er svaret de fleste steder, og hovedpersonen kommer vidt omkring i sin søgen efter svar: læreren, sundhedsplejersken, psykologen, skoleinspektøren, faderen, moderen, bedstemoderen, statsministeren, kongen, verdensrummet og sidst, men ikke mindst, den kvindelige pedel på skolen. Hun er måske den, der giver det klogeste modspil til hovedpersonen. Også kongen (sød tegning af kong Harald i øvrigt!) giver et flot modspil og foreslår at give en undskyldning, men indrømmer samtidig, at det er noget af det sværeste, der findes.

Det er en billedbog om at finde grænser og sætte grænser. Kaia Dahle Nyhus er både interesseret i såvel det sociale som i det praktiske, men måske er det slet ikke så let at svare på, hvorfor det er forkert at slå?

Der er noget ”Spørge Jørgen” over ”Hvorfor det?”, men uden Spørge Jørgens grumme slutning. I ”Hvorfor det?” holder Kaia Dahle Nyhus fast i det filosofiske med spørgsmål og svar, der især kommer flot til udtryk i samtalen mellem hovedpersonen og den kvindelige pedel. Tegningerne er store og lidt groteske, men fungerer fint hele vejen igennem denne kreative og tankevækkende billedbog, der er god at få forstand af. Og barnet, læseren/kiggeren bliver taget meget seriøst. Det børnelitterære kraftværk i Norge, Dahle/Nyhus har gjort det igen.