Mange af os er i arbejdslivet medlem af et eller flere
team. Det kan på en skole være et klasseteam eller et årgangsteam, som man
mødes med fast på bestemte tidspunkter og med et antal tildelte
planlægningstimer. Vi kan kalde disse teams for stabile teams.
Annonce:
Denne bog argumenterer for, at de stabile teams skal
suppleres med dynamiske teams, hvor teams dannes mere ad-hoc, tidsafgrænset og
på tværs af fagligheder, afdelinger, ledelse og medarbejdere og så videre. Dette skal
ske, fordi det er nødvendigt for eksempel at danne tværfaglige teams ved særligt
komplekse udfordringer – som inklusion – som der bliver flere og
flere af.
Team er altså noget, vi er, mens teaming er noget, vi
gør. Teaming er en fleksibel og moderne måde at organisere sig på for at løse
indbyrdes afhængige og mere komplekse opgaver.
Den allestedsværende professor Amy Edmondson er en af
dem, der har arbejdet mest med begrebet teaming internationalt. Og netop
Edmondson er forfatteren af denne bog meget inspireret af.
Undervejs blandes teorigennemgang med interviews med
filosoffen Anders Fogh Jensen og filminstruktøren Christina Rosendahl. Det er
sine steder mere vellykket end andre. Et af de vellykkede steder er til sidst,
hvor Christina Rosendahl beskriver, hvordan hun i filmbranchen arbejder med
hurtig tillid eller lynteaming, som det også kaldes.
Lynteaming er, når folk ”kaldes sammen” som et
ad-hoc-team og skal løse en svær opgave på afgrænset tid. Man kan ikke som i de
stabile teams over tid opbygge tilliden, nej vi må stole på hinandens
færdigheder, komme til sagen hurtigt og kaste os ud i tillid for at kunne leve
op til opgavens karakter og tidskrav. Det kan lade sig gøre via rollebaseret
tillid – vi stoler på hinanden, fordi der må være en god grund til, at de andre
bestrider de jobs, de gør. Vi må stole på, at en pædagog er en god pædagog,
fordi vedkommende er uddannet som en sådan osv.
På et filmset er lynteaming essentielt. Mange
fagligheder, ekspertiser, roller og måske nationaliteter bliver kaldt til fra
nær og fjern, og det er vigtigt, at vi hurtigt teamer op med og stoler på
hinanden, da den dyreste tid er, når vi er mange samlet. Det ved man som
filmproducent, hvor tid er penge, så hvordan kan vi forberede og gøre dét, at
vi er samlet, så effektivt og godt som muligt?
Hvordan
praktiserer Christina Rosendahl så lynteaming? Inden hele settet med
skuespillere, lyd- og kamerafolk samles, mødes hun med de ansvarlige for hvert
deres område. Hun beder dem om at forholde sig til to konkrete
opgaver på deres område, som hun selv bakser med. Til samlingen skal de hver
især fremlægge deres svar som konkrete eksempler – ikke noget med Power Point
eller lignende der kan lægge et røgslør ud over virkeligheden. Mens de
fremlægger, må de andre ikke kommentere, da Christina Rosendahl understreger,
at intet kan ødelægge kreativiteten som folks meninger.
Jeg kan ikke være mere enig. For at skabe den
nødvendige psykologiske tryghed som grundlag for teamingen skal vi lytte mere til
hinanden og tale mindre til os selv. Vi skal lade folk tale ud og fuldføre
deres argumentationsrækker, inden vi afbryder dem og kommer med vores uforbeholdne
mening. Kort sagt – stop meningstyranniet – det øger tilliden og omtanken.
Annonce:
Sammen med teaming peger bogen på følgende
opmærksomhedspunkter til ledere for, at organisationen kan håndtere de stadig
mere komplekse problemstillinger:
1. Forstå
hvad dine folk laver
2. Styrk
og beløn dem der skaber samarbejde og er igangsættere
3. Skab
mere magt i – ikke over – organisationen ved at lægge magt ud i selvstyrende
enheder
Annonce:
4. Skab
fælles gensidigt forpligtende mål
Disse opmærksomhedspunkter minder meget om blandt andet Jenni
Donohoos begreb kollektiv mestring, som kan defineres som et arbejdsfællesskabs
fælles positive forventninger til hinanden om, at man sammen kan løse stort set
hvilken som helst udfordring – trods dens vanskelighed.
Bogen er kort, hvorfor den med sine syv kapitler er
hurtigt læst, men også lidt uforløst. Det er en bog, der kradser i overfladen af
begrebet og mangler en afslutning samt en perspektivering. Man får lyst til at læse
og høre mere om konkretiseringen. Af de syv kapitler kan positivt
især fremhæves kapitel 3 om teaming og kompleksitet samt kapitel 6 om teaming
og læring. Bogens figurer kan for øvrigt hentes på forlagets hjemmeside,
hvilket er en fin og brugbar service.