Bogen ”Høj begavelse og talent i grundskolen” er skrevet i ønsket
om at dele erfaringer og give eksempler på arbejdet med højtbegavede elever og
elever med særlige forudsætninger og talenter. Bogen inspirerer til, hvordan de
hjælpes og kommer til at trives.
Bogens mål er at bistå undervisere og skoler med praktisk vejledning
i forhold til elever i den høje ende af intelligensskalaen. I bogen findes
praktiske eksempler fra forskellige skoler, der har indarbejdet og imødekommet
behovene hos højtbegavede og talentfulde elever.
Højtbegavede elever med en IQ på 130 adskiller sig - ifølge
bogens statement - lige så meget fra normalområdet, som en elev med en IQ på
70. En elev med IQ på 70 opfylder kravene til et specialtilbud og har ofte brug
for megen støtte i hverdagen, mens en elev med en IQ på 130 ofte forventes at
kunne indgå i en normal klasse uden særlig støtte.
Indledningsvis tager bogen udgangspunkt i folkeskoleloven §1
om folkeskolens formål. Bogen vil minde skolerne om, at de ikke må forsømme en
gruppe elever, der på grund af deres høje intelligens kan have problemer med
trivsel og selvværd, fordi skolen ikke udfordrer dem tilstrækkeligt.
Annonce:
Bogens teoretiske udgangspunkt
er Vygotskijs idé om zonen for nærmeste udvikling. Det handler om at tage
udgangspunkt i elevens forudsætninger og udvikle dem på den baggrund. Læringen
må ikke blive for let, for så bliver undervisningen kedelig, ej heller for
svært, for så bliver eleven frustreret.
I Danmark er der ingen forskningsbaseret viden om andelen af
begavede og talentfulde elever, der ikke får en optimal undervisning og
udfordringer nok, men vi kender to grupper elever i folkeskolen: Én der keder sig og reagerer uhensigtsmæssigt
på det. Og én, der resignerer og bliver apatisk, hvilket vækker mindre
opmærksomhed. De meget intelligente er repræsenteret i begge lejre.
Undervisningsministeriet har derfor udviklet nogle redskaber
til tidlig opsporing af elever med høj begavelse til brug på skolernes første
klassetrin. Ideen er at identificere og hjælpe de højt begavede tidligt i deres
skoleforløb.
Bogens forfattere har stor teoretisk viden og erfaring fra
praksis med undervisningen af højtbegavede elever og særlige faglige talenter. Forfatterne
giver praktiske råd og vejledning med gode eksempler på undervisningsaktiviteter
og differentieringsmuligheder, der hjælper den elevtype i deres skolearbejde. I
bogen findes der eksempler på, hvordan talentfulde og højtbegavede elever
finder mening i undervisningen.
Annonce:
Fakta
Høj begavelse og talent i grundskolen
Forfattere: Søren Peter Dalby Andersen og Pernille Wulff.
269 sider
249,95 kroner
Klima Zirkus
Søren Peter Dalby Andersen fortæller, at højtbegavede og
talentfulde gerne fuldføre almindelige skoleopgaver hurtigere end deres
klassekammerater. Derfor har han ofte suppleret undervisningen med ekstra
kopierede opgaver, eller opfordret dem til at hjælpe deres kammerater.
En af elev foreslog, at læreren kunne hænge en snor op i
klassen, hvorpå der hænger ekstra opgaver indenfor forskellige fagområder.
Opgaverne kunne være opdelt i tre sværhedsgrader. På den måde er opgavesnoren
en mulighed for, at alle eleverne kan vælge en opgave, der udfordrer dem.
Opgavesnoren åbner for differentiering i undervisningen. Den kan bruges på alle
klassetrin.
Projektbaseret læring er en pædagogisk tilgang, hvor elever
arbejder med autentiske og komplekse problemer, der åbner mulighed for mange
forskellige intellektuelle niveauer. Der er i bogen et eksempel på projektbaseret
læring fra en børnehaveklasse i Hvidovre. Det faglige indhold var: ”Hvad et
verdensmål”, og hvordan man formidler sin viden om dem på en spændende måde? Det
handler også om, hvordan laver man en QR-kode?
Eleverne får her medindflydelse på indholdet af
verdensmålene og på hvilke verdensmål, de personligt ønsker at fremme. Der er gode
råd til, hvordan undervisningen kan gribes an.
Annonce:
Bogen åbner også op for, hvordan man kan udvikle en lokal
strategi, og hvordan forskellige skoler har implementeret opgaven og
kvalificeret deres arbejde.
Sidst i bogen er der en præsentation af muligheder for
fordybelse og steder, der tilbyder kurser og rådgivning af skoler og
undervisere, der gerne vil gøre en indsats for at identificere og støtte
talentfulde og højtbegavede elever.
Bogen: ”Høj begavelse og talent i grundskolen” er godt
bidrag til denne form for understøttende undervisning, der normalt ikke har
været prioriteret højt på skolerne. Søren Peter Dalby Andersen og Pernille
Wulff dokumenterer med deres bog, hvor vigtigt dette område er. Det er ikke
alene, nogle særlige elever, der bliver udfordret, men undervisningsformerne og
skolen som sådan.
Undervisning og skolegang skal være relevant for alle.