Anmeldelse

Vejleder-forældre-samarbejde / Udvikling af vejledning af unge med særlige behov for vejledning / § 9 stk. 4 i folkeskoleloven

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Videnscenter for Uddannelses- og Erhvervsvejledning (VUE) vil med disse tre udgivelser formidle et inspirationsmateriale til de fagpersoner, der er involveret i arbejdet med vejledningsprocessen og de unges karrierevalgsproces i grundskolen. Læseren får ikke en række grydeklare løsninger og færdige forslag. I stedet præsenteres erfaringer fra udviklingsforløb på de nævnte områder og pædagogiske og didaktiske overvejelser.

Fakta:

Titel: Vejleder-forældre-samarbejde / Udvikling af vejledning af unge med særlige behov for vejledning / § 9 stk. 4 i folkeskoleloven

Type: Hæfte

Forlag: Videnscenter for Uddannelses- og Erhvervsvejledning

Skal vejledningen nå alle elever, skal der fokuseres på en differentieret vejledningsindsats, og mange aktører skal samarbejde. Forældrene skal inddrages, og vejledningen skal tilrettes den enkelte unge. Skolen skal i højere grad benytte skolelovens paragraf 9, stykke 4, til individuelt tilpassede undervisnings- og vejledningsforløb.

Hæftet om denne paragraf handler om at bruge muligheden for at give den enkelte unge et individuelt forløb. Læringsperspektiver og den didaktiske ramme om forløbene diskuteres. Forløbene skal kompensere for, hvad skolen ikke kan - ikke for hvad den unge ikke kan.

Hæftet om vejleder-forældre-samarbejdet sætter fokus på, hvordan det enkelte UU-center (Ungdommens Uddannelsesvejledning) og den enkelte UU-vejleder kan udvikle sine egne måder til at leve op til kravet om forældreinddragelse i vejledningen på. Indholdet hviler på udført praksisforskning med de daglige aktører i fokus.

Hæftet om udvikling af vejledning af unge med særlige behov for vejledning fremstiller erfaringerne fra tre udviklingsarbejder med fokus på kollektiv vejledning, overgangsproblemer til erhvervsuddannelserne og tværsektorielt samarbejde om denne gruppe unge.

Et gennemgående træk i alle tre hæfter er en af Sven Mørch udviklet projektmodel, der bruges som dels en udviklingsmodel, dels en arbejdsmodel, matrixmodellen.

Der er megen inspiration til de professionelle i de tre udgivelser, og de vil være et godt udgangspunkt, når vejledere og lærere ønsker at udvikle samarbejdet og skabe en bedre indsats på vejledningsområdet.