Jeg har taget tilløb mange gange til denne anmeldelse, og
ofte har jeg stoppet mig selv i at skrive den ene floskel efter den anden. For
ord betyder noget. Det er for eksempel ikke ligegyldigt om man bruger en nyt
ord som ’vensomhed’ i stedet for venlighed eller inklusion. Og det gør også en
forskel om, man taler om 'elever' eller 'børn'. Samtidig er denne bog uendelig
banal og selvfølgelig – og i næste sekund opdager jeg, at dette med ’vensomhed’ nærmest ikke kan lade sig gøre i det virkelige liv. I alt fald var det ikke
et begreb, der blev lagt i min lærerværktøjskasse, da jeg blev uddannet lærer for længe siden.
Det jeg vil illustrere med denne indledning er
præcis den modstand, som bogen og bogens emne er blevet mødt af i den tid, der
har været arbejdet med begrebet ’vensomhed’. Vi kan godt se, at det er det rigtige
at gøre. Som der står i bogen, så er den dybe tallerken opfundet, men
der skal lige være en, der fortæller os, hvor i skabet den står.
Det samme
gælder vores forældre i det besværlige forældre-skole-samarbejde. Når nu vi har
den dybe tallerken, og vi kommer her og fortæller forældrene, hvor i skabet den
dybe tallerken står, hvorfor kan de så ikke finde ud af at reagere med andet
end følelser? Ja, det kan det de jo ikke, fordi de deres børn er deres
hjerteblod og følelser – og fordi deres forældreevner hele tiden er til
eksamen, når de møder de fagprofessionelle i skolerne. De er så fyldt op at
følelser, der dunker så hårdt i ørerne, at de ikke kan lytte til, hvad der
bliver sagt.
Anne Søgaards bog har til formål at skabe en skole, hvor
alle børn trives og glæder sig til at komme i skole – hver eneste dag. Hendes
begreb om en ’vensom’ kultur er afgørende for alle børns liv og fremtid.
’Vensomhed’ handler altså om, hvordan vi i fællesskab skaber og fremmer
venskaber. Det handler om kultur på alle planer, for
hvis du eller din kollega ikke trives, så kan du være helt sikker på, at så
trives dine elever heller ikke, og da slet ikke, hvis du kun ser dem som de
’elever’, der skal løftes op, og ikke som de børn, de er. Det handler også om,
at vi ikke skal instrumentaliseres os ud af problemerne, men at vi skal skabe
relationer, hvor vi løfter i fælles flok.
Annonce:
Det handler i bund og grund om, hvordan vi alle får sænket skuldrene og får løftet blikket
Så har jeg igen skrevet
mig ind i en bygeregn af floskler og klicheer, men nej, det handler hverken om,
at vi skal tage ja-hatten på eller gå rundt som smilende serviceorganer. Det
handler i bund og grund om, hvordan vi alle får sænket skuldrene og får løftet
blikket, så vi tør se hinanden i øjnene og samle os overskud til at lytte
højere og bag om ordene. 'Vensomhed’ er noget, vi skal øve os i og
ikke pege fingre ad, når det ikke lykkes os at være vensomme.
Så
er det bare spørgsmålet om det er mig eller min kollega, der skal begynde at
spørge ind til, hvordan den anden har det, og hvad der kan gøres for at bære
hinandens byrder. Måske overvældes vi allerede af, hvad det er for en lavine af
gråd og bebrejdelser, der kommer væltende, hvis vi virkelig tør forholde os
til, hvordan vi har det. Vi skal jo passe på os selv hele tiden. Er det ikke
det, vi altid hører? Men denne bog om ’vensomhed’ forklarer os, at det netop
ikke er den enkeltes ansvar. Det er et strukturelt problem, hvis vi
ikke trives. Det gør lige så ondt på den, der bliver skældt ud, som den der
hører, at et andet barn bliver skældt ud. Det forplanter sig som ringe – eller
resonans – som Hartmut Rosa ville have kaldt det.
Det er derfor, at ’vensomhed’ skal på skoleskemaet på både pædagog- og læreruddannelserne, for hvis vi ikke lærer det fra
bunden af, så kan vi ikke går ud og sikre børns adgang til venskaber, trygge
grupper og en følelse af samhørighed. Det er os, der er de voksne, hvilket vi
ofte glemmer, når vi bliver syge, fordi vi ikke ved, hvad det er, vi skal gøre
for, at der bliver ro i klassen, og der kan skabes grobund for trivsel.
Forandringer sker, når vi prøver at forstå de mennesker, vi møder, og vi fylder
vore sind og krop med positiv energi – i stedet for kritik og fejlfinding.
Bogen lærer os tre dialogformer og otte samspilstemaer, som
jeg ikke har plads til at gennemgå her. Men få fat i bogen – både til dig og
dine kollegaer – og kom så på kursus hos Anne Søgaard. Afsæt en personaledag
til det her – eller syv i løbet af et skoleår, så der kan følges op på kulturen.
Jeg tror faktisk på, at det her er vejen frem, hvilket jo nærmest er en
selvfølge, men hvordan er det nu man gør, når det ikke er den enkeltes
ansvar, men et strukturelt problem.
Annonce:
Lad os læse bogen sammen og selv skabe den forandring, vi alle drømmer om.
Og hold da op, hvor jeg synes, at jeg
gentager mig selv, når jeg understreger det med kulturen og strukturelle. Det
får mig så også til at tænke på den kollega, der sagde til mig, at forældre
ikke tænker som os, der er lærere. Og hun fortsatte børnene forstår ikke, når
du siger, at de skal opføre sig ordentligt. Du skal fortælle dem, hvad du
ønsker, at de skal gøre. Og sådan er det også med bogen ’vensomhed’. Kom nu og
vis mig, hvordan man er ’vensom’. Lad os læse bogen sammen og selv skabe den
forandring, vi alle drømmer om.