Anmeldelse

Studier i pædagogisk sociologi

Til dig med en sociolog i maven

Overvejer du at søge ind på pædagogisk sociologi på Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, eller er du generelt interesseret i området? Så er denne antologi måske noget for dig. Den handler om den pædagogiske sociologis udvikling og aktualitet.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Man kommer hele paletten rundt med "Studier i pædagogisk sociologi". Antologien er opdelt i fem dele: Pædagogisk sociologis aktualitet, uddannelse og uddannelsespolitik i en transnational kontekst, pædagogisk sociologiske perspektiver på særskilte uddannelsesinstitutioner, social og uddannelsesmæssig ulighed samt særlige tilgange til pædagogisk sociologi.

Fakta:

Titel: Studier i pædagogisk sociologi

Pris: 499,95

Sider: 520

Forlag: Aarhus Universitetsforlag

Det er et enormt bredt område. Formålet med antologien er at præsentere en række forskningsbidrag, som ved deres samlede tematiske variationsbredde kan gøre den anvendelig i forskellige uddannelser. Jeg kan her langtfra nå at dykke ned i det hele. Derfor vil jeg anmelde udvalgte områder og helhedsindtrykket af værket. De udvalgte områder vil være på baggrund af fokus på skoleverdenen.

For eksempel er der i kapitlet "Undervisningskvalitet, skolepolitiske diskurser, faglighed og lærerpraksis" en fin indføring i, hvordan skolen har mange forskellige aktørers interesser på spil på samme tid. Med Michel Foucaults ord optræder diskurserne om skolen som taktisk polyvalente; med andre ord – bestemte diskurser opnår tilslutning fra aktører, som vil noget forskelligt og derfor lægger forskelligt indhold i dem.

Begrebet faglighed inddrages som eksempel. Faglighed er taktisk polyvalent, og dets betydning kan derfor være op til flere (endda modstridende) ting på samme tid. Derfor rummer faglighedsdiskursen både international konkurrencedygtighed, størst muligt udbytte af skolen, personlig udvikling, forberedelse til at leve i et demokratisk samfund og sikre et kulturelt ståsted og meget andet. Én af de mange vigtige pointer i forhold til den nuværende skoledebat.

Antologiens forskellige områder hænger godt sammen, hvilket også taler godt for helhedsindtrykket. Sproget er præcist og kompakt. Der er mange referencer til både uddannelses- og skolemæssige forskningsresultater og et utal af perspektiveringer på de politiske og sociale sammenhænge, der ligger til grund for pædagogisk praksis. Så har du en lille sociolog i maven og skal have kandidatgraden oven på læreruddannelsen, eller interesserer du dig generelt for sociologi, vil "Studier i pædagogisk sociologi" være et rigtig godt udgangspunkt.