Anmeldelse

Styrkebaseret pædagogik i daginstitution og folkeskole

Styrkebaseret pædagogik i daginstitution og folkeskole

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bogen er et forsøg på at omsætte lykkeforskningens resultater til praktisk pædagogik i arbejdet med børn. Lykkeforskerne mener, at alle bliver gladere og lykkeligere ved at lave det, man er god til, altså bruge sine styrker. Man kan træne alle styrker, også dem, man ikke har. I voksenlitteraturen er der tidligere blevet udgivet oversatte bøger om gode vaner, der i virkeligheden er den form for mental styrketræning for voksne, som Eades prøver at indføre hos børn.

Fakta:

Titel: Styrkebaseret pædagogik i daginstitution og folkeskole

Forfatter: Jennifer Fox Eades

ISBN: 9788772816067

Pris: 260 kroner

Sider: 240 sider

Type: Bog

Forlag: Dafolo

Bogen arbejder med 24 styrker, tre områder og på tre niveauer. Eades mener, at man kan vælge at arbejde med individet, med gruppen og med hele institutionen. Hun mener, at man skal bruge fortællinger til at fremme børnenes forståelse af styrkerne. I bogen er der eksempler på nogle brugbare fortællinger og anvisninger til at finde flere egnede. Hun anbefaler også, at man gennem året fejrer styrkerne ved at holde nogle fester, hvor børnene også inviterer gæster og spiser sammen. Der er øvelser til træning af styrkerne, og så er der meditationsøvelser til børn.

Bogens ide virker praktisk anvendelig til mindre børn, og det er oplagt at introducere begreberne og styrkerne for større børn, der kan få en platform til at arbejde med sig selv. Flere af øvelserne kan også bruges. Jeg synes, der er meget smalltalk, og ideerne kræver en omarbejdning til danske forhold, men bogen er gennemsyret af den gode pædagogs varme og fornuft.