Anmeldelse

Praksisfilosofi

Praksisfilosofi

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lad det være skrevet med det samme: Dette er en spændende og interessant bog, men bøger skal finde deres læsere, og kan denne mon det? Der er ikke mange af de lærerstuderende, denne anmelder møder dagligt, som vil kunne bruge denne bog - eller bruge tid til at forstå den. Dertil er den både for omfattende og for grundig.

Fakta:

Titel: Praksisfilosofi

Forfatter: Carsten Pedersen

ISBN: 9788750042020

Pris: 349 kroner

Sider: 392 sider

Type: Bog

Forlag: Akademisk Forlag

Derimod er der helt sikkert mange lærere i folkeskolen og dem, der underviser på professionsuddannelserne, der vil have gavn af at læse bogen sammen med kolleger for at tænke over de "tankevækkende situationer", de oplever i deres hverdag. Dermed blev et af bogen hovedbegreber nævnt: Tankevækkende situationer, et fantastisk begreb, forfatteren åbner op og breder ud, så det i sig selv bliver tankevækkende at tænke over! Hvornår oplevede man egentlig selv en sådan i forbindelse med sin undervisningspraksis? Og hvad førte den til? Spændende!

En af nøglerne i bogen er filosoffen Wittgensteins tanker om, at begrebers mening er deres brug, og den deraf følgende forestilling om dagligsprogets betydning for og placering i forhold til en professions faglige begreber og den deraf følgende praksis. Det er interessant, og derfor virker det heller ikke helt rigtigt, når vi som læsere mange gange skal følge forfatterens forsøg på at indkredse de vigtige begreber fra de cases, han anvender, gennem diverse ordbogsopslag - heller ikke selv om det er grundige ordbøger. Der leges med ordene.

Eftertanke og omtanke argumenteres frem til et nyt begreb omsigt, "professionelle, hvis handlinger er præget af omsigt, er på én gang tænksomme og betænksomme", skriver forfatteren. Hvis man som læser har tid og lyst til denne form for arbejde med sprog og virkelighed, er denne bog oplagt til en studiekreds eller et kursusforløb. Derfor skal der lyde en opfordring til forfatteren: Lav et kursusmateriale og et kursus for ansatte i professionsuddannelserne. Jeg ville melde mig.