Anmeldelse

Livet i familier med børn med Aspergers syndrom

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forfatteren, der er psykolog ved en centerklasserække for børn med kontaktvanskeligheder, deler sin bog op i to afsnit. En indledende gennemgang af de teorier, der har været fremherskende i forklaringen på autismes opståen og behandling, hvor der tages klart afstand fra tidligere tiders psykodynamiske forklaringer byggende på barnets reaktioner på utilfredsstillende tilknytning til moderen. Aspergers syndrom og andre handicap på det autistiske kontinuum betragtes i dag som genetisk betingede.

Bogens andet afsnit beskriver resultaterne af en undersøgelse af 15 familier med Aspergerbørn i alderen 7-19 år. Den bygger både på stamoplysninger, interview og spørgeskemaer vedrørende familieliv og det kontakthæmmede barn. Formålet var at skaffe viden og data om livet i en familie med et kontakthæmmet barn. Og det må siges at være nået. Det er ikke muligt i en anmeldelse at referere den indsigt og de mange iagttagelser, der er opnået, men bogen vil blive en guldgrube både for familier med et kontakthæmmet barn og for de mange fagpersoner og myndigheder, de kommer i kontakt med.

For familien vil der være mange muligheder for at spejle egen situation og lære af andres erfaringer. For skoler, PPR-kontorer, sociale myndigheder og sundhedspersonale vil den kunne uddybe forståelsen af disse familiers vilkår og give baggrund for at forbedre dialogen og kvaliteten af den rådgivning og vejledning, de har krav på.

Den teoretiske del er ikke letlæst for folk uden faglig baggrund, og det er ikke ment som nogen kritik. Det er en videnskabelig tekst af stor lødighed og faglitterær bredde. Undersøgelsesresultaterne er derimod alment tilgængelige, skrevet med stor takt og sproglig verve. Anbefales varmt til alle PPR-kontorer, kontaktklasselærere og forældre.