Anmeldelse
Spørgsmål og interaktion i klasserummet
Hvad sker der egentlig i klasselokalet?
Er du også i tvivl om, hvilke spørgsmål du skal stille, så dine elever rykker sig? Får du ikke reflekteret så meget over egen praksis? Og mangler du en håndbog med en simpel instruktion i, hvordan elevers sociale og faglige læringsudbytte forbedres? Så skal du læse videre her …
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Dette lille hæfte er opstået på baggrund af en efterspørgsel efter forskningsbaseret viden, med konkrete værktøjer, som er til at forstå, uden at man selv er forsker. Hæftet indgår i en ny serie af små bøger, hvis mål er at være mere praksisrettede og derfor mere anvendelige for alle i en skolemæssig kontekst. Selve hæftet er blot omkring 50 sider og derfor langt mere overskueligt at gennemgå end så mange andre fagbøger.
Fakta:
Titel: Spørgsmål og interaktion i klasserummet
Pris: 222,50
Sider: 61
Serie: Det ved vi om
Forlag: Dafolo
Fokus er rettet mod de spørgsmål og den interaktion, der kan foregå i et klasselokale: Hvad sker der i klasselokalet fra et forskningsbaseret syn? Hvilke spørgsmål stilles? Og hvordan kan man som lærer træne og reflektere over dette i egen praksis?
I et letfordøjeligt sprog gennemgås alle de almindelige ting, der foregår i et klasselokale. Vi kommer blandt andet ind på forskellige samtalemønstre i en klasse, hvad der vides om læreres brug af spørgsmål, og hvad spørgsmål i undervisningen er for en størrelse.
Det pointeres blandt andet, hvordan refleksionsspørgsmål åbner for elevernes egne tanker og ideer, og at dette er en vigtig funktion. Gennem refleksion ser eleverne værdien af egne meninger, hvilket jo om noget er vigtigt i et demokratisk samfund. Et andet sted påpeges det også, hvordan det kan være en god idé at se på de spørgsmål, som allerede er i lærebøger, og måske omformulere dem eller udforme egne spørgsmål. Dette især hvis der er en overvægt af lukkede spørgsmål, som der kan være tendens til i naturvidenskabelige fagbøger.
Efter de forskellige afsnit kommer der spørgsmål til refleksion. Således kan man vurdere, hvor man selv ligger i forhold til det, som gennemgås – og eventuelt kan man tale med sine kollegaer om det.
Hæftet er overordnet set et rigtig godt værktøj til egen praksis. Tit og ofte går det så hurtigt i selve undervisningssituationen, at det ikke altid er lige nemt selv at reflektere over, hvad der kan gøres bedre. Det er på sin plads, at der kommer noget praksisnær instruktion til noget, som er så håndværkspræget, som det at stille spørgsmål i et klasselokale er.
Jeg kan kun anbefale hæftet varmt herfra.