Anmeldelse
Uddannelse af den reflekterende praktiker
Hvad er en reflekterende praktiker?
... og hvordan uddanner man reflekterende praktikere? Det er de grundlæggende spørgsmål, der rejses i D.A. Schöns bog. Oversættelsen af bogen rejser måske spørgsmålet: Skal der overhovedet uddannes reflekterende praktikere?
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Første tanke, når læsningen af denne bog starter, er: Hvorfor overhovedet oversætte en bog til dansk, der oprindeligt er udkommet for over 25 år siden? Et svar kunne være, at bogen er en klassiker, et andet svar kunne være, at bogen vurderes til at være uundværlig og fuldstændig nødvendig læsning for en særlig udvalgt gruppe af læsere, for eksempel lærere eller lærerstuderende.
Fakta:
Titel: Uddannelse af den reflekterende praktiker
Forfatter: Donald A. Schön
ISBN: 9788779558113
Pris: 349
Sider: 356
Serie: Pædagogiske linjer
Forlag: Forlaget Klim
Bogen er forfatterens opfølgning på bogen "Den reflekterende praktiker", der allerede udkom på Forlaget Klim for flere år siden. Læsere af anden pædagogisk faglitteratur vil ofte have stødt på citater og fortolkninger fra begge bøger. Det kan give denne nyoversatte bog et problem: Som læser synes man nemlig, at man allerede kender til de pointer og de synspunkter, der præsenteres i bogen.
Er det et problem? Ikke for de læsere, der læser D.A. Schön for første gang, men når den første bogs pointer og hovedbegreber genfortælles i de indledende kapitler i anden bog, kan det give en kedelig følelse af genkendelighed – hvor er det nye? Hvor er det vigtige?
Naturligvis er D.A. Schöns synspunkter på professionsuddannelser og professionsviden stadig interessant læsning. Det er spændende at læse hans diskussion af for eksempel John Dewey og hans syn på, hvad viden er, hans syn på fællesskaber og professionel praksis. Schöns bestemmelse af professionsviden som ”kunstnerisk kunnen” og de efterfølgende begreber, ”viden i handling”, ”refleksion i handling” og ”refleksion over handling”, kan stadig være interessant læsning for nogle – men for hvem? Ikke for lærerstuderende eller skolelærere, dertil er bogen vist for omfattende og for tung! For undervisere på læreruddannelserne? Nej, der er vist ikke et undervisningsmodul, der passer?