Anmeldelse
Handlekompetence og ideologi
Handlekompetence og ideologi
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Bogens nyskabelse er en empirisk funderet teori, hvor handlekompetencer har to fremtrædelsesformer: Almene potentielle handlekompetencer og kontekstspecifikke realiserede handlekompetencer.
Fakta:
Titel: Handlekompetence og ideologi
Forfatter: Pär Nygren, Halvor Fauske
ISBN: 9 788777 066368
Pris: 328 kroner
Sider: 296 sider
Type: Bog
Forlag: Dansk Psykologisk Forlag
Når en elev står over for nye ydre betingelser og krav (for eksempel på sit praktiksted), så er elevens indre forudsætninger potentielle muligheder for at mestre disse krav. Kompetencerne i elevens mentale struktur er således almene potentielle handlekompetencer. Eleven vælger at realisere de kompetencer, der opfattes som praksisrelevante, hvad enten eleven har forstået hele situationen og dens krav rigtigt eller ej. Elevens almene kompetencer bliver dermed kontekstspecifikt udformet og situerede i den praksis, hvor eleven udvikler dem.
Pointen er, at en reelt eksisterende operativ kompetence hverken findes inde i individet eller i individets omverden. Vi finder den kun, når den er i sving i de dynamiske relationer - det vil sige, når den bliver realiseret i konkrete handlinger i en bestemt praksis.
Den systematiske tilgang er karakteristisk for hele bogen. Forfatterne angiver selv, at de vil præsentere os for en almen teoretisk referenceramme - en vejledning til selve bogens perspektiv og hjerte: Personers udvikling af professionelle handlekompetencer og ideologiske handleberedskaber.
Jeg kan helt klart anbefale at tygge sig igennem hele bogen - bid for bid.