Anmeldelse

Praktisk filosofi med børn

Flere skæve ideer

Synes du, at det er spændende med de krøllede tanker, børn ofte udtrykker? Så er "Praktisk filosofi med børn" bestemt en bog for dig.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Praktisk filosofi går i sin essens ud på, at vi gennem nysgerrige samtaler får børnenes (og de voksnes) øjne op for nye tanker og måder at handle på. Det er ifølge forfatteren vejen til at styrke den enkeltes evne til at træffe gode beslutninger. Det påpeges, hvordan det ikke gælder om at lære børnene om alle filosofferne, men derimod at lære dem at tænke.

Fakta:

Titel: Praktisk filosofi med børn

Forfatter: Michael Højlund Larsen

ISBN: 9788711378991

Pris: 269

Sider: 164

Forlag: Akademisk Forlag

Filosofiske spørgsmål kan eksempelvis være "Hvad er venskab?" eller "Hvad er tid?" – altså spørgsmål uden ét rigtigt svar.

Det empiriske grundlag for bogen er fra et initiativ i Guldborgsund Kommune, hvor man har indført praktisk filosofi som pædagogisk metode på alle skoler. Der lægges meget vægt på, at vi alle – børn som voksne – allerede på forhånd filosoferer og har en personlig filosofi, nemlig de antagelser, normer og værdier, vi baserer vores liv på. At filosofere sættes sammen med det at tvivle. Forfatteren inddrager Sokrates, som opsummerer definitionen af filosofi som "en spørgende undren til tilværelsen og en indrømmelse af, at man i virkeligheden ved meget lidt". Med andre ord er praktisk filosofi en kritisk undersøgelse af, hvem vi er, hvad vi kan vide, og hvordan vi bør handle.

Bogen angriber den praktiske filosofi fra mange forskellige sider – fra dens idéhistoriske grundlag til den historiske fremkomst og den metodiske praksis. Der kommer en udførlig manual til, hvordan man stiller filosofiske spørgsmål skrevet i et let og præcist sprog. Hertil er der også inddraget spørgsmål, som kan bruges specifikt i skolens forskellige fag. Det pointeres, hvordan filosofiske samtaler kan bruges både i indskoling, på mellemtrinnet og i udskolingen. Der lægges vægt på, hvordan den voksne skal spørge frem for at svare, da det er de nysgerrige spørgsmål til elevernes tanker, der åbner op for deres egen tænkning – og ikke konkrete svar. Hele vejen igennem tages man trygt i hånden, og bogen giver en god grobund og mange konkrete eksempler og bud på spørgsmål til at starte filosofiske samtaler op i ens egne klasser. Jeg er fan!

Derfor – for alle, som vil øve sig i at undre sig – læs denne bog, og lad spørgsmålene blomstre!