Anmeldelse

Empati gennem leg og sprog

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En nødvendig bog om en nødvendig evne!

Empati er evnen til at leve sig ind i en andens situation og forstå, hvordan den anden har det. Denne evne er medfødt, men det er barnets voksne, der er ansvarlig for, om empatien visner eller udvikles.

Forfatteren mener, at den vigtigste egenskab at udvikle hos vor tids børn er empati. Hun har sikkert ret. Tænk bare på, hvor mangfoldig skolen er blevet - der findes næppe én klasse, hvor børnene ikke har forskellig etnisk baggrund. Det må nødvendigvis blive udgangspunktet for undervisningen. Heldigivis opdager de fleste lærere da, at det er en rigdom. Men ingen undgår vel indimellem at føle afmagt? Hvordan klarer jeg dog at få disse vidt forskellige børn til at lege sammen? 'Opskriften' er her - man må lære børnene at håndtere deres følelser, men det giver sved på panden, når man indser, at det nok er børnene, der skal arbejdes med, men først og sidst er det dog de voksne, der skal blive meget bedre til at vejlede og hjælpe hinanden.

Bogens første del handler om børnehavens/skolens formidling af empati gennem leg og sprog. Anden del om de voksne og deres holdninger. Tredje del handler om børns leg, sprog, venskaber, følelser og konflikthåndtering. 160 sider propfyldt med lærerige eksempler. Alle afsnit slutter med opgaver til læserne: Overvej - diskuter - observer. Eksempler: Hvordan reagerer du, når et barn viser vrede mod dig? Giv hinanden eksempler på, hvordan I leder efter guldkorn i tilsyneladende håbløs adfærd. Tag børnenes briller på og beskriv det, der foregår i løbet af en dag. Her er nok til et års intensivt arbejde i studiekredsen.

En stor bog, men ikke én overflødig side. Den kan på det varmeste anbefales, for arbejdet med den kan blive årsag til, at skolen omsider bliver i stand til at tilpasse sig børnene.