Anmeldelse
Hermeneutik og pædagogik - en aktuel indføring
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hermeneutik beskæftiger sig med at fortolke den menneskelige kommunikation, men hvad er det egentlig, hermeneutikken betyder for det pædagogiske felt? I nærværende grundbog får vi den pædagogiske fortælling om hermeneutikkens oprindelse og historie frem til i dag. Vi læser om tyske filosoffer og tænkere som Schleiermacher, Dithey, Nohl og Gardamaer, og vi læser om, hvordan hermeneutikken hjælper os til at forstå børns leg, billedlige udtryksformer, deres måder at skabe mening i sproget på, og hvordan børn danner sammenhænge i det liv, som de befinder sig i. Børn taler med hele kroppen, de gestikulerer, samler på noget, skriver, synger, danser og hører musik.
Den hermeneutiske strømning i pædagogikken fokuserer på problemstillinger, som på ny er relevante at tage stilling til i dag, hvor pædagogik og undervisning i stigende grad underlægges kravet om offentlig styring, kontrol og markedstænkning.
Bogen er et væsentligt bidrag til dannelsen af den pædagogiske professionsudøvelse. Dog må jeg indrømme, at selv om den er godt og grundigt skrevet, og der står mange interessante ting i den, så har den ikke engageret mig særlig meget. Forhåbentlig er det, fordi jeg læser så meget af den slags litteratur i forvejen, så det faglige stof fremstår som "allerede set". Jeg ville ønske, at jeg havde haft et ungt menneske hos mig, der ser dette stof for første gang, så jeg havde haft mulighed for at se bogen med "friske øjne", hvilket jeg ikke har haft, da jeg læste den, desværre. Konklusionen er, at bogen er for de absolutte nybegyndere og for dem, der trænger til at få et hurtigt overblik over næsten glemt viden.