Anmeldelse
Pædagogik - refleksion og faglighed
Pædagogik - refleksion og faglighed
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Bogen identificerer syv områder, som er væsentlige inden for pædagogikken. Hvis de syv områder overvejes i deres indbyrdes sammenhæng, benævnes de som didaktiske kategorier. Det interessante er her, at bogen henvender sig til pædagogstuderende. Ifølge forfatteren kan "spisesituationen" i pædagogens arbejde sammenlignes med en undervisningssituation i lærerens arbejde. Ifølge bogens logik er forskellen blot, at når eleven og læreren i skolen er sammen om en "sag", så er barnet og pædagogen sammen om et "mål".
Fakta:
Titel: Pædagogik - refleksion og faglighed
Forfatter: Åge Rokkjær
ISBN: 978-87-90653-27-9
Pris: 298 kroner
Sider: 320 sider
Type: Bog
Forlag: Semi-forlaget
"Didaktik" er i denne forståelse det samme som at "ville" noget. Uanset om der er et "ekstra" fagligt led koblet til relationen mellem barnet og den voksne. Det er bemærkelsesværdigt, hvordan megen pædagogisk litteratur i disse uddannelsesmæssige fusionstider kredser om de samme begreber. Af samme grund præsenteres læseren i denne bog for didaktisk tænkning med reference til blandt andet Karsten Schnack, Erling Lars Dale og Knud Illeris. Referencer, som i mange år har været centrale i læreruddannelsen.
Efter anmelderens vurdering er der god grund til at studere forskellen mellem at være henholdsvis lærer og pædagog. Det er dog ikke bogens ærinde. Den henvender sig til pædagogstuderende, men med temaer og teorier, som, hvis konteksten vendes til et lærerperspektiv, lige så vel kan bruges af lærerstuderende. Dette illustreres tydeligt af de syv forhold, som udgør det indholdsmæssige omdrejningspunkt; samfundssyn, menneskesyn, dannelsesidealer, pædagogiske principper, pædagogens rolle, tilrettelæggelse, metoder og evaluering. Som en superkort og velskrevet introduktion til pædagogiske tænkere og pædagogiske overvejelsesfelter i relation til de nævnte syv forhold kan bogen anbefales til både pædagog- og lærerstuderende.