Anmeldelse
Learning Bodies
Learning Bodies
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Man lærer ikke at cykle ved at læse en manual. Læring af denne art forudsætter en kropslig udøvelse. Og ser man kropslige handlinger som en del af vores perception, kan selve meningsskabelsen ses som betinget af kroppen - snarere end af vores opfattelsesevne".
Fakta:
Titel: Learning Bodies
Pris: 298 kroner
Sider: 320 sider
Type: Bog
Forlag: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag
Dette citat, fra bogens vedlagte reklamefolder, anslår et centralt tema i forhold til læring. Mange læringsmiljøer præges stadig af en overvægt af "numse-til-sæde-pædagogik", på trods af en lovgivning der kræver praktiske og musiske dimensioner i undervisningen.
Denne antologi belyser emnet fra tre vinkler: En afklaring af hvad der kan menes med en "vidende krop", belyst ud fra neurologiske og psykologiske tilgange. Et afsnit om hvorledes kroppen kultiveres i samfundet. Den tredje del belyser, hvilken rolle kroppen spiller i uddannelsessammenhænge, og hvornår kroppens bevægelser bliver forudsætning for, at læring kan finde sted.
Især det sidste afsnit kan danne udgangspunkt for mange overvejelser i forhold til pædagogisk planlægning. Særligt interessant bliver overvejelserne i et specialpædagogisk perspektiv; eksempelvis i forhold til elever med kropslige funktionsnedsættelser og deres læring.
Men - for der er et men! Bogen er på engelsk, hvad der nok begrænser læserskaren og dermed inspirationsmulighederne. Forlaget oplyser, at der ikke er planer om en udgave på dansk, hvilket ellers umiddelbart kunne virke overkommeligt, da de fleste bidragydere er fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole (DPU) og Københavns Universitet. Begrundelsen er, ifølge forlaget, at bogens målgruppe er studerende og forskere. Men det er ikke grund nok til en selv-kolonisering og begrænsning, i forhold til hvad der altid må være DPU's primære målgruppe i forbindelse med formidling af forskning og ny viden; nemlig de danske læringsmiljøer.