Anmeldelse
KRAP
KRAP
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Som mor til et barn med blandingsdiagnosen Aspergers syndrom med ADD og lærer har denne bog åbnet mine øjne for, hvor vigtig en resurse forældrene er, når man skal samarbejde om børn inden for specialpædagogikken. Derfor hilser jeg den kognitive, resursefokuserede og anerkendende pædagogik, forkortet KRAP, velkommen. Jeg håber, at dette socialpædagogiske koncept vil blive kendt og flittigt anvendt.
Fakta:
Titel: KRAP
Forfatter: Lene Metner, Peter Storgård
Pris: 247,50 kroner
Sider: 206 sider
Type: Bog
Forlag: Dafolo
Men i virkeligheden er dette jo blot ting, som mange gode og erfarne lærere har vidst i mange år. De har gået rundt med denne viden, som nu er blevet nedskrevet. Det er ikke længere tavs viden, den er tydelig for enhver, der gerne vil i gang med pædagogik, der virker.
Vi skal huske den anerkendende tilgang til andre mennesker - evig og altid. Konceptet er kendetegnet ved en systematisk inddragelse af de kognitive teorier og behandlingsformer samt ved en udpræget vægtning af det positive, det, som virker. Selv om bogen er skrevet for praktikere inden for de pædagogiske, behandlingsmæssige og undervisningsmæssige felter, herunder lærere, så er ideerne og beskrivelserne på ingen måde letkøbte. Der er teoretisk og praktisk bund i det hele.
Da bogen også skal kunne bruges af studerende og på efter- og videreuddannelser, er det også vigtigt, at der skrives, så alle kan forstå det, de læser. Alt i alt en flot, skøn og dejlig bog, som enhver lærer inden for specialpædagogikken bør kende.