Anmeldelse
Overgreb mod børn
Overgreb mod børn
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Publikationen blev først udgivet i 1993 for at formidle information om voldstruede og seksualovergrebsudsatte børn. Den er løbende revideret og forsøgt ført up to date.
Fakta:
Titel: Overgreb mod børn
Sider: 201 sider
Type: Bog
Forlag: Det Kriminalpræventive Råd
Men der er grænser for, hvor ofte man kan ombygge et gammelt hus. En del artikler virker desværre antikverede, afspejler fortidens overgrebspsykologi (krænker/offer/hjælper) og symptomopremsende overgeneraliseringer af kliniske dramatiske historier.
At vi lever i et institutionssamfund, hvor børn tilbringer størstedelen af deres liv uden for familien og er unddraget vores direkte personlige beskyttelse (jævnfør nutidens overfokusering på pædofili), i et skilsmissesamfund med papfædre og papmødre og i en multietnisk verden med omskæringer, æresdrab og tvangsægteskaber, fremgår heller ikke.
Enkelte artikler fokuserer dog på, hvorledes den moderne it-teknologi åbner helt nye kontaktkanaler for seksuelt udnyttende pædofile, og på hvor kompliceret sandhedsafdækningen er i afhøringssituationer/indplantet hukommelse. Men hovedparten er tilsyneladende skrevet i det forrige årtusinde.
Man savner også fokus på skolens/lærerens helt centrale rolle som en vigtig symptomdetektor, i forhold til at barnet mistrives og lever i en dæmonisk terrorsituation bestående af krænkelsesoplevelser, bestikkelse, hemmeligheder, forførelse og svigt.
Over halvdelen af teksten består af lovstof på området. Der burde luges ud i dette. Bilag er faktisk opfundet.
Bogen kan ikke anbefales. Det Kriminalpræventive Råd bør udarbejde en frisk publikation, der afspejler tidens krav om evidensbaseret viden, systemiske/konstruktivistiske overgrebsteorier, tidens diagnoseforståelser samt moderne tilknytnings- og interpersonelle psykologi.