Anmeldelse

Børn med Aspergers syndrom

Børn med Aspergers syndrom

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Aspergers syndrom er en så almindeligt forekommende udviklingsforstyrrelse eller handicap, at alle lærere på et eller andet tidspunkt vil møde et barn med Aspergers syndrom. Derfor er det vigtigt, at denne lille praktiske bog får særlig opmærksomhed som en guide til lærere, der har et usædvanligt og klogt barn i skolen, men hvor man ikke rig­tig kan forklare, hvorfor det har så store vanskeligheder ved at begå sig blandt andre.

Fakta:

Titel: Børn med Aspergers syndrom

Forfatter: Matt Winther

Pris: 158 kroner

Sider: 100 sider

Serie: En praktisk guide

Type: Bog

Forlag: Dansk Psykologisk Forlag

Børn med Aspergers syndrom er ofte godt begavede, engagerede, ærlige, pålidelige og beslutsomme, men har det svært socialt. Og barnet lider under det, når det hele tiden begår fejl, som det ikke ved, hvordan man undgår.

Dette er en bog, som enhver lærer kan blive klog­ere af, også selv om de måske ikke har mødt et barn, der er blevet diagnosticeret. I bogen står der nemlig noget om, hvordan man som lærer bedst muligt arbejder med børn med denne udviklings­for­styr­relse, hjælper dem og skaber muligheder for, at de kan udvikle sig og lære. Et af bogens gode råd er: "Vær frem for alt konsekvent i under­vis­ning­en. Disse børn har brug for megen struktur og vil reagere negativt på ændringer. Bevar den humoristiske sans, og husk at et godt grin er okay".

Vi får på få sider opsummeret den aktuelle viden om Aspergers syndrom, og det giver læreren nogle konkrete tips og praktiske ideer til for eksempel arbejdet med sociale færdigheder, hjemmearbejde, adfærd i frikvartererne og lektiehjælp. Det er en guide, som jeg varmt vil anbefale til lærere i grund­skolen og andre, for ek­sem­pel støttepædagoger og forældre, der arbejde med eller har interesse i at få viden om børn med Asper­gers syndrom.