Anmeldelse
Voksenundervisning
Voksenundervisning
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Som undertitlen - formidling i praksis - signalerer, har bogen fokus på praktiske anvisninger i forbindelse med undervisning af voksne. Forfatterne henvender sig til undervisere, der ikke har en pædagogisk baggrund, men som i forbindelse med deres arbejde skal undervise voksne.
Fakta:
Titel: Voksenundervisning
Forfatter: Morgens Christiansen, Gert Rosenkvist
Pris: 249 kroner
Sider: 191 sider
Type: Bog
Forlag: Hans Reitzels Forlag
Bogen tager ikke udgangspunkt i bestemte pædagogiske teorier, men er en systematisk gennemgang af en lang række faser i undervisningen. Hvert af bogens kapitler behandler sit hovedemne i forhold til undervisningens planlægning. De enkelte kapitler afsluttes med gode litteraturhenvisninger med korte resuméer af de anbefalede bøger. Den sidste del af bogen består af en bilagssamling med konkrete arbejdspapirer og oversigtsskemaer til kopiering til brug for undervisningsplanlægning.
Først behandler forfatterne undervisningens planlægning, gennemførelse og evaluering. Herefter følger planlægningen af undervisningsforløb og de enkelte undervisningslektioner. Afsluttende for gennemgangen af undervisningsplanlægningen gives eksempler på evalueringsmetoder.
Ud over disse planlægningsredskaber behandler forfatterne andre forhold i relationen mellem kursist og underviser, der har betydning for undervisningen, for eksempel lærerens rolle. De giver også anvisninger i forhold til den modstand, en underviser kan møde hos enkelte kursister. Endelig giver forfatterne anvisninger på en række praktiske aspekter som undervisningslokalets indretning og brug af visuelle hjælpemidler.
"Voksenundervisning" er en bog præget af de mange oplistninger, skemaer og konkrete anvisninger. Det er en håndbog for underviseren uden pædagogisk baggrund, men for den læreruddannede er det ikke en bog, der giver anledning til refleksion over ens egen undervisning. Det er ikke en bog, som man med engagement læser fra begyndelse til slutning.