Debat
Minister spotter talenter med kikkerten for det blinde øje
For hver ny pulje, projekt og initiativ, der trækkes ud af basisdriften, modarbejdes alle børns behov. Ikke bare talenternes, men alle børns.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Nu har regeringen så sendt sin fremmeste talentspejder i form af undervisningsminister Merete Riisager i felten for at spotte særlige talenter i folkeskolen. Med 65 millioner kroner i ryggen vil ministeren over en fireårige periode ”gøre det lige så sejt at være dygtig til et fag, som til fodbold”. En noget virkelighedsfjern betragtning, som må bero på en blind plet hos ministeren, for det er da i den grad virkelighed allerede. Børn i en folkeskoleklasse i dag ved udmærket, hvem der er de fagligt dygtigste. Og det er der stor respekt om.
Men var det så bare problemet. Nej, problemet er, at talenterne oplever præcis det samme, som alle andre børn i grundskolerne oplever: At alskens puljerytteri og projekthalløj udhuler budgetterne og i stedet burde afløses af investeringer i den daglige drift.
Det er også en uskik, der udfordrer hverdagen. En hverdag, hvor folkeskolen skal løbe længere på literen år for år, og hvor blandt andet inklusionen presser lærere, der skal undervise mere og forberede sig mindre. Pædagogerne skal også løbe stærkere, og de har slet ingen forberedelse, klassekvotienterne vokser og der er mindre tid til det enkelte barn.
Problemet er også , at for hver ny pulje, projekt og initiativ, der trækkes ud af basisdriften, modarbejdes alle børns behov. Ikke bare talenternes, men alle børns.
Det hører med, at skolen er for alle børn. Både de, der er dygtige i ånden, med hånden - og med foden. Folkeskolen er allerede og skal være et tilbud til alle. Masser af dygtige lærere og pædagoger formår hver dag at differentiere undervisningen på en måde, så den tilgodeser både de fagligt svageste og de, der har brug for hjælp til at blive særligt dygtige. Giv da millionerne til dem – frem for at pumpe pengene i ”et nyt digitalt univers” og ”en national talentenhed, der skal understøtte og facilitere … en struktur der sikrer geografisk og faglig dækning af talentindsatser,” som ministeren foreslår. Til det er der kun at sige: Det findes allerede: Både i form af den læringsplatform, I har påduttet skolerne, og i form af det professionelle, faglige talentarbejde, folkeskolerne udfører hver eneste dag.