Anmeldelse

Nyt materiale om klassisk musik bør blive en klassiker

Hvorfor skulle eleverne ikke kaste sig over Beethoven, når der skal være samspil? Nyt materiale viser at det hverken kræver violiner eller ekstraordinært musikalske vidunderbørn at spille klassisk musik.

Offentliggjort

Fakta

Klassisk Musik - fra enstemmig sang til 4 violiner i hver deres helikopter

Forfattere: Liv Beck og Tove Sørensen

249 kroner

68 samt digitale ressourcesider der tilgås via QR-koder i bogen.

Serie: Spil Smart tema

Forlag: Stepnote

Forlaget Spil Smart, der er kendt fra deres online portal er barslet med et temahæfte i fysisk form. Hæftet er det første i serien Spil Smart Tema og handler om klassisk musik. Målgruppen er 7. til 9. klasse.

Vanen tro, når der er nyt fra Spil Smart, er der tale om gennemarbejdet og ambitiøst materiale. Forlaget ønsker, med egne ord, at kæmpe for et ofte underprioriteret fag, som har sin egen værdi og som er anderledes end mange andre fag. Det er en målsætning jeg kun kan tilslutte mig. Som musiklærer, som anmelder og som menneske.

Bogen er til alle musiklærere. Både de der er velbevandrede i klassisk musik og de der ikke føler sig særlig meget hjemme i genren. Bogen er inddelt i fem kapitler: Musikhistorie, instrumentkendskab, formanalyse, sammenspil og komposition.

Som forfatterne siger, så er 2000 års klassisk musikhistorie en stor omgang, så de har udvalgt og forenklet emnet, så det er overskueligt at arbejde med. Og så kan man jo altid håbe at arbejdet kan inspirere såvel lærer som elever til selv at undersøge mere om klassisk musik når hæftet er brugt op.

Musikhistorien gennemgås fra antikken og op til moderne klassisk musik i tiden efter 1945. Denne del af bogen har form som et lille leksikon. Under hver periode kan man læse om kendetegn om komponister og værker i små overskuelige tekstbidder. Der afsluttes med en skematisk opsætning af musikhistorie, en ordliste og opgaver til eleverne. Her skal de med egne ord skrive og forklare om musikhistorien og i grupper undersøge en genre og en komponist og fremlægge for hinanden. Der lægges altså op til at eleverne selv tænker og reflekterer. De andre kapitler er bygget op på nogenlunde samme måde med opgaver og ordlister.

Kapitlerne om sammenspil og komposition er helt vidunderlige. Hvornår har vi sidst spillet Beethoven som sammenspil i klassen, og hvornår har vi sidst komponeret klassisk musik med eleverne? Her fra må det ærlige svar nok være…. aldrig. Men det kan der så laves om på.

Jamen! tænker musiklæreren måske. Hvad skal vi spille på? Vi har jo ikke et symfoniorkester her på skolen? Vi har ingen strygeinstrumenter. Frygt ikke! Her skal eleverne nemlig selv vælge hvilke instrumenter, der skal spille de tre temaer musikken. I bogen finder man et arrangement af stykket delt ind i tre stykker: det lette grundarrangement, det svære mellemarrangement og et basarrangement. De forskellige arrangementers sværhedsgrad gør det muligt for alle elever at deltage. På bogens digitale ressourcesider er der øvetracks og instruktionsvideoer der kan hjælpe og støtte i processen med at indøve musikken. Kapitlets opgave er at optage musikken, imens eleverne spiller. Når de lytter til den, er der så forskellige opmærksomhedspunkter som de skal have sig for øre.

Bogens sidste kapitel handler om komposition. Nu skal eleverne selv komponere et stykke klassisk instrumentalmusik, inspireret af det stykke de har arbejdet med i sammenspil. Igen er der øvetracks på ressourcesiderne og papir at notere på.

Materialet er som sagt ambitiøst - meget ambitiøst. Men det er fedt og ambitionerne gør det, i mine øjne, anderledes og forfriskende. Det, at nogen tænker klassisk musik ind i sammenspil gør denne del af musikfaget endnu bredere. Hvis man - til en start - ikke kan lave alt hvad der står i hæftet i sin undervisning, kan man starte med de første kapitler og langsomt bygge videre. Jeg bifalder forsøget på at få den klassiske musik bredere ud, og jeg håber at hæftet finder vej ind i musiklokalerne.