... som får denne bog i hånden. Jeg er helt lykkelig for den ambitiøse brug af musikhistorie og for at den lærer eleverne at læse noder. Lad den blive brugt til den er tyndslidt.
Adgang til digital ressourceside får man ved at følge anvisningen bag i bøgerne.
Forlag: Dansk Sang
Med dette nye materiale til valgfaget musik er der rigtig meget at
kaste sig over. Det består af en lærervejledning, en elevbog og en
digital side med en stor mængde af videoer, lydfiler og andet der skal bruges i
undervisningen. Materialet henvender sig til lærere og elever i valgfaget
musik.
Forfatterne skriver i
lærervejledningens forord at en af tankerne bag materialet er at eleverne skal
blive selvhjulpne i undervisningen. De skal arbejde med grundlæggende musikteori
og instruktion og på den måde blive selvstændige. De skal
selvfølgelig undervises af deres lærer, men inde på den digitale ressourceside
er der forskellige videoer der instruerer og hjælper eleverne til denne
selvhjulpenhed. I videoserien ”Øvelokalet” er der for eksempel hjælp til at sætte
instrumenterne til. Når man selv kan man sætte for eksempel bassen til, så kan lærer og elever kan
komme videre med det, det handler om: Musik.
Foruden at gøre eleverne selvhjulpne og selvstændige har materialet fokus på at eleverne skal
reflektere over musikken og forholde sig til den. De skal ikke bare dyrke 'halsløs musiceren', som forfatterne kalder det. Gennem bogen præsenteres eleverne
for forskellige genrer og stilarter og for forskellige måder at analysere og undre sig på. De skal lytte til musik, ikke blot høre musik. Og de skal selv
spille, synge og måske programmere.
Materialet er stort, og der er meget at tage fat på. I elevbogen
er der kapitler om musikliv og musikoplevelse og musikkens rolle i medierne.
Men der er først og fremmest de to store kapitler om musikanalyse og om
musikhistorie. Musikhistorisk begyndes der med antikken, og så går det ellers
op igennem musikhistorien. Der er tostemmighed fra 1300-tallet, der er barokakkorder,
wienerklassik hvor der eksempelvis kan spilles ukulele til to klaversonater af Mozart. Vi
bevæger os op igennem musikhistorien helt op til nutiden. Teksterne i elevbogen
handler ikke om musik alene, men også om samfundet igennem tiden, så musikhistorien
kan sættes i perspektiv. Man kan blandt andet læse om økonomisk opsving og spirende
teenagekultur. Bogen er ambitiøs i sin
tilgang til at bruge musikmusikhistorien, og dette giver netop eleverne
mulighed for at fordybe sig, for at reflektere og arbejde med musikken på flere
planer. Det er fedt!
Annonce:
I lærerens bog finder man et grundigt forord og intet mindre
end 32 arrangementer af musik fra 1950'erne og frem til i dag. Endvidere er der pædagogisk-didaktiske
overvejelser og kobling til elevbogen og den digitale ressourceside. Hvert
nummer er overskueligt sat op over en side eller to. Der er leed sheet og
oversigt over ukuleleakkorder, basakkorder, trommer og hvad der ellers kræves for
at spille arrangementet. De 32 numre spænder fra Hound Dog, over 99 Luftballons
til Gi’ mig Danmark tilbage. Ud af de 32 sange er 30 med engelsk tekst, en med
tysk tekst og en med dansk tekst. Hvis jeg skulle ønske mig at noget var anderledes,
ville jeg her have sat pris på lidt flere sange med dansk tekst. Det giver
noget til en sang at man kan få alle nuancer med i teksten. Kunne man have
indlagt et nummer af Shubidua, og have set på hvad deres leg med ord og sprog
tilfører en sang? Kunne man have indlagt en popsang fra 80'ernes Aarhus, nu hvor
man kort – i elevbogen - taler om netop den nye guldalder der var i dansk musik
i 80erne? Kunne man have rundet pigtråd og dansktop, der også har en lille boks
i elevbogens afsnit om 60'erne? Det kunne måske have givet lidt mere bredde i numrene.
Ikke at der er noget galt med udvalget, jeg savner bare lidt mere der er dansksproget.
Materialets sidste del er den digitale ressourceside. Den er
stor og fyldt med ting og sager. Som det første er det en god ide at se den
video der ligger øverst, hvor man får en rundvisning og introduktion til siden.
Den kan man passende se sammen med sine elever som det allerførste. Og så er
der som sagt videoer hvor man kan få
hjælp til at sætte instrumenterne til, der er arbejdsark, videoer hvor man
lærer at læse noder og rytmer – det gør mig helt lykkelig. Hvor var den del af
faget, da jeg gik i skole? Der er videoer hvor man lærer at programmere
gennem DAWS, der er spil, plancher, opgaver og
en masse andet. Som musiklærer kan man sætte sig ned sammen med en kollega og
lære siden grundigt at kende. Denne tid vil, efter min mening, være godt givet
ud.
Materialet er gennemarbejdet, lækkert og ambitiøst. Det er
fedt at se en seriøs tilgang til valgfagsundervisningen. Man kan helt sikkert
ikke nå det hele, men med materialet her har man alle forudsætninger for at
opnå målene for faget med en varieret undervisning. Materialet bør finde vej
ind i musiklokalerne landet over og det skal bruges til det er tyndslidt. Det
er bare at sætte i gang og komme ud over musikstepperne.