Ytringsfrihed

Nina Palesa Bonde - her ved modtagelsen af ytringsfrihedsprisen Årets sveske i 2019 - efterlyste for nylig i et interview til Folkeskolen en undersøgelse af læreres undervisning i kontroversielle emner. Nu får hun plads i referencegruppen til sådan en undersøgelse.

Nu kommer undersøgelsen af læreres selvcensur i undervisningen

Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye igangsætter nu en undersøgelse af læreres mulighed for at undervise i kontroversielle emner. 

Offentliggjort Sidst opdateret

Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) igangsætter lige efter nytår "en undersøgelse af lærerens mulighed for og erfaringer med at håndtere emner, der kan opleves som kontroversielle, herunder omfanget af og årsager til, at disse emner udelades fra undervisningen".

Lige præcis sådan en undersøgelse efterlyste Nina Palesa Bonde, stifter af Gruppen Paty, der kæmper læreres ytringsfrihed, for nylig i et interview til Folkeskolen. Det skal kortlægges, i hvilket omfang lærere lægger bånd på sig selv i deres undervisning for at undgå at blive mødt med kontroversielle reaktioner fra elever, forældre og samfundet i al almindelighed, mener Nina Palesa Bonde, der ikke selv er lærer:

”Undersøgelsen er det første, der skal gøres. For hvis man kan få fastslået, at der er et problem, er det nemmere at kræve politisk handling. Selvfølgelig kan man sige, at problemet allerede er synliggjort, når en minister i forbindelse med behandlingen af et lovforslag siger, at udarbejdelsen af et undervisningsmateriale vil påvirke trusselsniveauet i Danmark. Men det har ikke ført til, at der er sket noget endnu. Ikke noget vi kan se”.

Men nu sker der altså noget. Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye oplyste i går til Børne- og undervisningsudvalget i Folketinget, at ministeriet nu igangsætter præcis sådan en undersøgelse.

DLF har ikke kendskab til problemer

Næstformand i Danmarks Lærerforening Niels Jørgen Jensen har tidligere sagt til Folkeskolen, at Lærerforeningen bakker op om en undersøgelse af læreres selvcensur. 

"Men det er vigtigt, at vi bliver inddraget i den undersøgelse, regeringen arbejder på, så det ikke bliver en politisk sag, som udelukkende kommer til at handle om ’for eller imod Muhammed-tegningerne’”, sagde Niels Jørgen Jensen og tilføjede, at Danmarks Lærerforening ikke fået nogen henvendelser fra medlemmer, der frygter for deres sikkerhed i forbindelse med undervisning vedrørende muhammedkrisen.

"Derfor har vi ikke indtil nu følt behov for at gå videre ned ad det spor. Men vi er ikke imod, at man undersøger det nærmere”.

Ministeriet har udpeget en referencegruppe,  som skal give rådgivning og sparring på udvalgte tidspunkter i processen med undersøgelsen. Her har Danmarks Lærerforening ikke fået plads:

  • Anders Mihle, specialkonsulent i Justitia
  • Dennis Meyhoff Brink, KU, Postdoc, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
  • Henrik Kokborg mangeårig ekspert i undervisning af offentligt ansatte i religiøs social kontrol osv. 
  • Jens Bruun, lektor AU, projektleder på ICCS-projektet, ICCS er en international undersøgelse af elevers demokratiske dannelse 
  • Jens-Kristan Lütken, beskæftigelses- og integrationsborgmester, København
  • Jesper Holme Hansen, Århus Kommune, læringskonsulent og opkvalificerer lærere fra skoler i Århus i undervisning i kontroversielle emner og forebyggelse af ekstremisme
  • Lasse Lindekilde, professor ved Aarhus Universitet, forsker i lærernes villighed til at rapportere bekymringer for radikalisering og om beredskabstræning i skoleregi ved en konkret trussel 
  • Laura Gilliam, professor i antropologi, bred erfaring med kontroversielle emner, herunder i forhold til minoritetsetniske børn 
  • Lene Kühle, professor i religionsvidenskab, AU, stor erfaring med islam i Danmark, herunder særligt moskéer og Muhammedkrisen 
  • Lise Egholm, tidl. skoleleder Rådmandsgade Skole
  • Maja Bødtcher-Hansen, rektor, Frederiksberg Gymnasium, har erfaringer med dialog om svære emner ind i undervisningen med en elevgruppe, der har en blandet etnisk profil
  • Marco Damgaard, skoleleder, Tingbjerg Skole, har erfaringer med vigtigheden af demokratisk dannelse og arbejdet med at håndtere potentielt kontroversielle emner på en skole med blandet etnisk elevsammensætning
  • Nina Palesa Bonde, medstifter af Gruppen Paty, som er opkaldt efter den myrdede franske lærer Samuel Paty og arbejder for at fremme skolelærere og underviseres ytringsfrihed, metodefrihed og undervisningsfrihed. Derudover formand for dommerfuldmægtigforeningen 
  • Sofie Danneskiold-Samsøe, lektor på Københavns Professionshøjskole, og stor erfaring med at spørge ind til religiøs social kontrol