Anmeldelse
Matematik med mening
- at tænke tal og søge mønstre
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Har du nogensinde tænkt, at matematik er håbløst og svært? Sådan indledes forordet til denne bog. Så den er måske ikke skrevet til en matematiklærer, men til hendes elever. Og dog vil du alligevel kunne finde finurlige og sjove indgange til matematikken og problemstillinger, du måske ikke har set før. Ingen nye, thi de fleste står rundt omkring i forskellige matematikbøger til skolebrug. Men indpakningen er anderledes. Der lægges stor vægt på den geometriske indgangsvinkel til bogens emner, ligesom der ofte krydres med en historisk omtale, og det passer fint med den nye vejledende læseplan for faget. Der kan nævnes emner som: Alle er matematikere, symmetri overalt, Goldbacks formodning og mere end tyve andre emner. Det er ikke en lærebog, men bogens emner kan bruges som supplement til det daglige arbejde med lignende emner. Der er gode indgangsvinkler og små opgaver, som kan bruges af elever, især i de større klasser.
Bogen er forsynet med en facitliste, så vidt det er muligt, litteraturhenvisninger og et register.
Den er oversat fra svensk, og sproget virker måske lidt opremsende nogle steder. Både lærere, forældre og elever kan have glæde af denne bog. Den kan anbefales til skolebiblioteket, hvor der sikkert ikke er for mange matematikbøger.