Lektionsstudiekonferencen 2024

Mandag d. 7. oktober, kl. 8:30-14:30 og/eller tirsdag d. 8. oktober, kl. 8:30-14:30. Sted: Hummeltofteskolen, Grønnevej 218, 2830 Virum

Lektionsstudiekonference med inspiration fra Japan

Lektionsstudiekonferencen er bygget op om live-lektioner, hvor danske elever bliver undervist af japanske lærere, der både i teori og praksis er eksperter i undervisning gennem problemløsning og lektionsstudier. Ud over lektionerne vil vores japanske gæster præsentere centrale aspekter ved japansk matematikundervisning. Lektionerne og præsentationerne danner basis for diskussioner mellem lærere, læreruddannere, studerende, forskere m.fl. om matematikdidaktiske praksisformer og matematikdidaktisk udviklingsarbejde. Både lektioner, oplæg og diskussioner bliver tolket.

Japansk matematikundervisning vandt for alvor international interesse og anerkendelse efter studier af den daglige praksis, hvor undervisning gennem problemløsning (også kendt som struktureret problemløsning) anvendes systematisk.

Regler for arrangementskalenderen

Arrangementskalenderen på folkeskolen.dk er et gratis tilbud om at præsentere arrangementer fra Danmarks Lærerforening og DLF's kredse, de faglige foreninger for lærere samt andre arrangementer målrettet lærere, skoleledere, børnehaveklasseledere og vejledere/konsulenter i sektoren, hvis disse arrangementer har en deltagerpris på max. 1000 kr. Har du et arrangement, du ønsker optaget i kalenderen, kan du indsende det på email til folkeskolen@folkeskolen.dk - husk at anføre tid, sted, pris, dagsorden/emne samt kontaktinfo/link Ved andre arrangementer henvises til muligheden for at annoncere.

Undervisning gennem problemløsning er en undervisningsform, hvor eleverne lærer ny matematisk viden (i bred forstand) gennem at løse matematiske problemer, de ikke umiddelbart kan løse, men som de har forudsætningerne for af finde ud af, hvordan de skal løse. Undervisningsformen tillægges en central del af æren for konstant høje elevudbytter. Mest kendt er dog lektionsstudier, der anses for afgørende for udviklingen og udbredelsen af undervisning gennem problemløsning. Lektionsstudier er samtidig et effektivt format for kompetenceudvikling for lærere og har samtidig stor betydning for udvikling af både curriculum og undervisningsmaterialer.

Konferencen forløber over to dage, hvor deltagerne vil få indblik i konkrete praksisser og ideer bag undervisning gennem problemløsning af et specifikt matematikfagligt emne. Programmet for de to dage er bygget ens op, men med forskelligt matematikfagligt indhold. Der er mulighed for at deltage en enkelt dag eller begge dage.

Konferencen finder sted på Hummeltofteskolen, Grønnevej 218, 2830 Virum. Det koster 550 kroner at deltage inklusive frokost.

Tilmelding kan ske via dette link: https://matematikdidaktik.dk/aktuelt/lektionsstudier-og-undervisning-gennem-problemloesning