Anmeldelse
Talopfattelse / Regningsarter
Division, multiplikation og andre spændende regningsarter i talskoven
To overskuelige bøger, der tilsammen præsenterer et væld af idéer til arbejdet med konkrete materialer i indskolingens matematikundervisning. Mere fyldige teoretiske overvejelser kunne have kvalificeret de gode intentioner yderligere.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Igen står Special-pædagogisk forlag bag en udgivelse, som på grund af sin umiddelbare anvendelighed nok skal blive efterspurgt: to ”flergangsbøger” i gedigent og alligevel beskedent layout (alle fotos i sort-hvid), der vel at mærke har alle indskolingens matematiklærere og deres 0.-3.-klasser som målgruppe.
Fakta:
Titel: Talopfattelse / Regningsarter
Forfatter: Louise Bach Jeppesen, Anne-Christine Weber
Pris: 185 kroner stykket
Sider: 48
Serie: Konkrete materialer i indskoling
Forlag: Special-pædagogisk forlag
På de to gange 45-50 sider bliver vi nemlig præsenteret for lige så mange idéer til, hvordan man kan arbejde med konkrete materialer i den daglige undervisning. Bogen om talopfattelse er systematisk opbygget med tre kapitler omhandlende stadig større naturlige tal, mens det fjerde og sidste kapitel inddrager brøker. På samme overskuelige måde rummer bogen om regningsarterne tre kapitler om addition og subtraktion efterfulgt af to kapitler om multiplikation henholdsvis division.
Der er ingen tvivl om, at det er to engagerede matematiklærere, der her trækker på deres egne omfattende erfaringer på feltet. Således er alt, hvad man efter deres anvisninger kan beskæftige sig med, også nærmest dømt til at lykkes – i hvert fald som aktivitet betragtet. ”Vi tror på, at børn tilegner sig viden på forskellig vis”, skriver forfatterne blandt andet i deres forord og argumenterer således mere overordnet for nødvendigheden af små fingres kontakt med konkrete materialer i matematikundervisningen. Dette er jo helt i tråd med de senere års fokus på læringsstile, hen ad vejen omdøbt til læringskanaler.
I disse to lærerbøger savner jeg i beskrivelsen af aktiviteterne alligevel mere eksplicitte redegørelser for den underliggende teori, som forfatterne helt sikkert bygger på, for eksempel i retning af:
”Transformationer mellem forskellige repræsentationsformer, der gradvist kan internaliseres og muliggøre dannelsen af fleksible mentale billeder, der kan lagres i elevernes hukommelse som forståelser af et begreb” (Michael Wahl Andersen i ”Matematiske billeder, sprog og læsning”). At læreren på forhånd faktisk véd, hvor han eller hun gerne vil hen med matematikindlæringen, må da være en nødvendig forudsætning for at vælge den (eller en) til formålet passende aktivitet såvel som for med indsigt og overblik at kunne justere på parametre som sværhedsgrad og omfang, også undervejs i legen.
Der er fortsat intet som helst i vejen for, at materialet kan anvendes som katalog og praktisk håndbog. Det fortjener i den grad at blive brugt og slidt. Og teorien kan du efter behov læse dig til andetsteds.