Anmeldelse

Skoleledelse

Kodeks for god skoleledelse

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det nye samarbejde mellem de to lederforeninger sætter nu sine spor. For eksempel udgives et fælles blad, "Skoleledelse", som erstatning for de to foreningers tidligere blade. Bladet er planlagt med ti årlige udgivelser.

Med det første nummer er man kommet godt fra start. Det rummer blandt andet interview med Bertel Haarder, artikler om strukturreformen og skolelederne, fokus på samarbejdet mellem de to foreninger decentralt og så OECD-projektet "Improving School Leadership".

Men bladets helt centrale tema er "Kodeks for god skoleledelse". Baggrunden er, at Danmarks Evalueringsinstitut sidste år anbefalede igangsætning af et udviklingsarbejde, der kunne sætte rammer for, hvad der kendetegner god skoleledelse inden for folkeskolen. Skoleledernes Fællesrepræsentation har fulgt opfordringen og præsenterer nu en kodeks som inspiration til den enkelte skoleleder, der kan bruge den til at reflektere over og udvikle egen og ledelsesteamets praksis.

Kodeksen består af 11 punkter - efterfulgt af "det betyder at ...". Det kommer for vidt at komme nærmere ind på punkterne her, men det skal lige nævnes, at nummer 11 lyder: "at værne om folkeskolens og det demokratiske samfunds værdier". Punkterne er sikkert tænkt sideordnede? - men måske skulle dette sidste alligevel have stået længere fremme?

I forbindelse med kodeksen er udgivet en såkaldt kinabog: "Kodeks til eftertanke". Den må bestemt være tænkt som en gimmick? En "personlig logbog" med de 11 punkter efterfulgt af tomme linjerede sider med plads til, som det hedder, "private notater om egen ledelse, ledelsesgrundlag og ledelsesvilkår".

Alt sammen fint og flot - og stort tænkt - med eller uden kinabog.

Nu må vi se, om bukserne holder.