Tryghed er en forudsætning for et godt arbejdsmiljø. Det kan lyde som varm luft, men det behøver det ikke at være. Bogen får de vigtige nuancer med, så den overbeviser sin læser. Især kapitel ni bør nærlæses
Det er svært at være uenig i at det at føle sig
psykologisk tryg er godt og nødvendigt for at have et sundt og bæredygtigt
arbejdsmiljø. Men hvad betyder det egentlig i praksis og hvilke
benspænd kan det medføre? Bogen her kommer med forskellige perspektiver,
der giver stof til eftertanke og refleksion til gavn og nytte, når begrebet psykologisk tryghed skal have fødder at gå på, så det kan vandre ud i arbejdsmiljøet og bidrage til at vi vokser i fællesskab.
Annonce:
Psykologisk tryghed er ikke et nyt begreb. Begrebet har fået en opblomstring med blandt andet Amy C. Edmondsons forskning. Det er en vedkommende bog, der
udfolder og nuancerer begrebet psykologisk tryghed og måden, hvorpå vi kan
arbejde med det i forhold til at skabe et sundt arbejdsmiljø og ikke mindst hvilke
udfordringer og bagsider, det er nødvendigt at have et fokus på.
Forfatterne i antologien er både af ledelsesforskere, undervisere
og konsulenter. Det betyder, at kapitlerne er forskningsbaserede eller -informerede med den hensigt at få bredt nyere dansk forskning ud til glæde og
gavn for os alle. Begrebet får dermed en ordentlig tur i maskinen, så læseren
sidder tilbage med en udvidet forståelse og indsigt i, hvad der ligger rundt om
og inden i den psykologiske tryghed.
Bogen består af 11 kapitler med hvert sit perspektiv på begrebet. Kapitlerne repræsenterer et bredt spænd
af perspektiver lige fra den meget filosofiske og kritiske til den helt konkrete
”how to”. Det er dog i alle kapitlerne tydeligt, hvor essentiel en rolle
ledelsen har i forhold til den psykologiske tryghed i organisationen. Det er vigtigt at få kapitlernes mange nuancer med sig, så den
psykologiske tryghed ikke blot bliver en gang varm luft, som vi flygtigt mærker
en kærlig brise af på kinden. Bogen kan bidrage til, at det faktisk kan blive et fælles
greb i retning af at skabe gode trygge fællesskaber i skolerne.
Kapitel 9 i bogen: ”Psykologisk tryghed – blinde pletter og
absurde løfter” er et must at læse og fik mig flere gange til at smile over min
egen forførelse af begrebet.
”Lad os afslutningsvis medgive, at der ganske givet kan
gives empirisk belæg for at hævde, at mennesker lærer og fungerer bedst i
trygge rammer. Med det mener vi ikke, at det handler om at forskåne os selv og
hinanden for realitetens eksistentielle utryghed og meningsløshed. Derimod
mener vi, at trygge rammer kan forstås som de strukturer og betingelser, der
understøtter og tilskynder til, at man f.eks. som medarbejder på demokratisk
vis kan engagere sig og kritisk problematisere og diskutere samtidens
kapitalistiske udbytnings-og arbejdsformer”.
Et af kapitlerne omhandler skolelederens opgave med at
vedligeholde og understøtte den psykologiske tryghed under covid-19. På
baggrund af interviews med skoleledere fra seks forskellige kommuner har man
undersøgt hvordan de håndterede den første nedlukning. Det er inspirerende læsning til arbejdet med arbejdsmiljøet
i skolerne, fordi det på en måde bliver både karikeret og rent i sin
ledelsesform.
”..man kan fortolke skolelederne som en art hard-riders ,
som under Corona forløbet påtog sig opgaven med at samarbejde med f.eks.
myndigheder, medarbejdere og forældre om at vedligeholde og udvikle skolen som
et tillidsfuldt rum, så medarbejdere var relativt trygge ved at gå på arbejde,
og forældre turde sende deres børn i skole”
Selvom vi nu er på den anden side af covid-19 kan mange af
de konkrete handlinger fra kapitlet omsættes til nye udgaver, så der sikres et
tillidsfuldt miljø i skolerne.
Annonce:
Bogen kan give inspiration til både ledere og medarbejdere i
folkeskolen. Efter min mening er det en nødvendig bog at have med sig i
arbejdet med arbejdsmiljø på skolerne og sågar måske endda til inspiration til
arbejdet med læringsmiljøet i klasserne. Det kan dermed i bedste fald være
medskabende til sunde og nærende parallelle processer mellem de professionelles
arbejdsmiljø og børn og unges læringsmiljøer. Jeg kan varmt anbefale bogen.