Forfriskende og nyskabende bog om ledelse set fra medarbejdernes perspektiv
Kig med, når sløret løftes for forholdet mellem medarbejdere og deres ledere i en bog, der blandt andet bygger på ærlige(?) fortællinger om længsel efter ordenlighed og at blive set som et helt menneske.
Forfatter: Louise Dinesen, Stephen Holst og Katrine Asp-Poulsen
261 kroner
184 sider
Forlag: Akademisk Forlag
Denne bog er en usædvanlig ledelsesbog af mindst
to årsager. For det første fordi den henvender sig til såvel ledere som
medarbejdere, og den lykkes godt med det. For det andet fordi bogen er fortalt
ud fra et medarbejderperspektiv, og det fungerer. Jeg kan ikke mindes at have
læst en ledelsesbog formidlet fra medarbejderperspektivet før. På den vis er
bogen nyskabende, selvom det i bagklogskabens klare lys da er indlysende, at
medarbejdere bør fylde mere i ledelseslitteraturen.
Annonce:
At de bør det, understreges
af medarbejderperspektiverne i bog. Her kan du for eksempel læse afslutningen af et af
brevene fra en medarbejder til vedkommendes leder: ”Men ærligt talt: Jeg
bliver modløs og træt på vores begges vegne, når jeg ser, at din kalender er fuld
af trivselsopfølgningssamtaler – og samtidig kan konstatere, at du sjældent har
tid til at sætte dig på skrivebordskanten hos mig og høre, hvad jeg er optaget
af lige nu. Kunne vi prøve at starte der? Med venlig hilsen Din medarbejder.”
Bogen er bygget op om breve og cases om ledelse fra
medarbejdere, som forfatterne i deres konsulentliv har mødt. Brevene begynder
konsekvent med ”Kære leder”, og casene har overskrifter som ”Ulrikkes
stemme”, ”Malikas stemme” og så videre. Alt er naturligvis anonymiseret.
Kombinationen af breve, cases og kort formidlet
fagligt stof er meget vellykket. Det faglige stof formidles i et
lettilgængeligt sprog og ens læsning flyder. Samtidig er det faglige stof særdeles velfunderet,
også i den udenlandske litteratur og forskning om arbejdsmiljø og ledelse. Der
skrives om interessante begreber som 'quiet quitting' (folk der af mod- og
meningsløshed kobler åndeligt fra på jobbet og kun gør det allermest
nødvendige), 'loud quitting' (folk der af samme mod- og meningsløshed
højlydt og åbent kobler fra), 'FOFO' (Fear Of Finding Out – folk der
undlader at dykke ned i kritiske problemstillinger af frygt for, hvad der måtte
dukke op) og 'climate quitting' (medarbejdere der siger op på grund af organisationens
mangelfulde klimapolitik).
Bogen er visionær, hvilket ses løbende og især i
bogens outro, hvor etik og værdighed sættes op som ramme for ledelse.
Forfatterne skriver om, at vi skal lykkes sammen i værdighedsproducerende
fællesskaber, og vi har i organisationerne brug for en etisk
infrastruktur. Jeg kunne ikke være mere enig, og på fornem vis skriver bogen
sig således ind i en tradition af en form for tjenende ledelse, som er
ét ledelsesmæssigt godt svar på tidens udfordringer.
Annonce:
Bogen er på en måde også selvkritisk, da forfatterne –
der vel også lever af lederudvikling - problematiserer de mange midler, der
bruges på netop lederudvikling. Sylespidst forstår de bare ikke, hvorfor flere
af midlerne ikke bruges på at måle effekten af samme lederudvikling.
Gennemgående er medarbejdernes breve og fortællinger
præget af, at det vigtigste for dem i ledelse, er ordentlighed, og at folk
behandles med den værdighed, der er i bare at være til som mennesker.
Medarbejderne vil ses som de mennesker, de er. Ikke bare som medarbejder. Boris (anonymiseret navn) forklarer det således: ”Mine
bedste chefer har haft det til fælles, at de har opgivet idéen om
forudsigelighed og egoisme, og at alt skal kvantificeres og måles. For mig er
god ledelse gode mennesker, som har et fælles anliggende på sinde, og som tør
lade sig udfordre af andres tankemåder, sådan at mere kan ske”.
Bogen fremstår helstøbt og velredigeret. Jeg har ikke
fundet én eneste redaktionel fejl, hvilket er usædvanligt i en hel bog. Det er
godt håndværk. Omslaget er med et glimt i øjet stemplet ”Fortroligt” og dermed
elegant relateret til titel og indhold.
Denne ledelsesbog skal læses – uanset om du er
medarbejder eller leder.