Anmeldelse

Forfriskende og nyskabende bog om ledelse set fra medarbejdernes perspektiv

Kig med, når sløret løftes for forholdet mellem medarbejdere og deres ledere i en bog, der blandt andet bygger på ærlige(?) fortællinger om længsel efter ordenlighed og at blive set som et helt menneske.

Offentliggjort

Fakta

En medarbejders bekendelser om ledelse

Forfatter: Louise Dinesen, Stephen Holst og Katrine Asp-Poulsen

261 kroner 

184 sider

Forlag: Akademisk Forlag 

Denne bog er en usædvanlig ledelsesbog af mindst to årsager. For det første fordi den henvender sig til såvel ledere som medarbejdere, og den lykkes godt med det. For det andet fordi bogen er fortalt ud fra et medarbejderperspektiv, og det fungerer. Jeg kan ikke mindes at have læst en ledelsesbog formidlet fra medarbejderperspektivet før. På den vis er bogen nyskabende, selvom det i bagklogskabens klare lys da er indlysende, at medarbejdere bør fylde mere i ledelseslitteraturen.

At de bør det, understreges af medarbejderperspektiverne i bog. Her kan du for eksempel læse afslutningen af et af brevene fra en medarbejder til vedkommendes leder: ”Men ærligt talt: Jeg bliver modløs og træt på vores begges vegne, når jeg ser, at din kalender er fuld af trivselsopfølgningssamtaler – og samtidig kan konstatere, at du sjældent har tid til at sætte dig på skrivebordskanten hos mig og høre, hvad jeg er optaget af lige nu. Kunne vi prøve at starte der? Med venlig hilsen Din medarbejder.”

Bogen er bygget op om breve og cases om ledelse fra medarbejdere, som forfatterne i deres konsulentliv har mødt. Brevene begynder konsekvent med ”Kære leder”, og casene har overskrifter som ”Ulrikkes stemme”, ”Malikas stemme” og så videre. Alt er naturligvis anonymiseret.

Kombinationen af breve, cases og kort formidlet fagligt stof er meget vellykket. Det faglige stof formidles i et lettilgængeligt sprog og ens læsning flyder. Samtidig er det faglige stof særdeles velfunderet, også i den udenlandske litteratur og forskning om arbejdsmiljø og ledelse. Der skrives om interessante begreber som 'quiet quitting' (folk der af mod- og meningsløshed kobler åndeligt fra på jobbet og kun gør det allermest nødvendige), 'loud quitting' (folk der af samme mod- og meningsløshed højlydt og åbent kobler fra), 'FOFO' (Fear Of Finding Out – folk der undlader at dykke ned i kritiske problemstillinger af frygt for, hvad der måtte dukke op) og 'climate quitting' (medarbejdere der siger op på grund af organisationens mangelfulde klimapolitik).

Bogen er visionær, hvilket ses løbende og især i bogens outro, hvor etik og værdighed sættes op som ramme for ledelse. Forfatterne skriver om, at vi skal lykkes sammen i værdigheds­producerende fællesskaber, og vi har i organisationerne brug for en etisk infrastruktur. Jeg kunne ikke være mere enig, og på fornem vis skriver bogen sig således ind i en tradition af en form for tjenende ledelse, som er ét ledelsesmæssigt godt svar på tidens udfordringer.

Bogen er på en måde også selvkritisk, da forfatterne – der vel også lever af lederudvikling - problematiserer de mange midler, der bruges på netop lederudvikling. Sylespidst forstår de bare ikke, hvorfor flere af midlerne ikke bruges på at måle effekten af samme lederudvikling.

Gennemgående er medarbejdernes breve og fortællinger præget af, at det vigtigste for dem i ledelse, er ordentlighed, og at folk behandles med den værdighed, der er i bare at være til som mennesker. Medarbejderne vil ses som de mennesker, de er. Ikke bare som medarbejder. Boris (anonymiseret navn) forklarer det således: ”Mine bedste chefer har haft det til fælles, at de har opgivet idéen om forudsigelighed og egoisme, og at alt skal kvantificeres og måles. For mig er god ledelse gode mennesker, som har et fælles anliggende på sinde, og som tør lade sig udfordre af andres tankemåder, sådan at mere kan ske”.

Bogen fremstår helstøbt og velredigeret. Jeg har ikke fundet én eneste redaktionel fejl, hvilket er usædvanligt i en hel bog. Det er godt håndværk. Omslaget er med et glimt i øjet stemplet ”Fortroligt” og dermed elegant relateret til titel og indhold.

Denne ledelsesbog skal læses – uanset om du er medarbejder eller leder.