Anmeldelse

God guide til vejlederen, der vil tættere på praksis, med co-teaching som vejledningstilgang

Bogen, der henvender sig til vejledere eller skoleledere, kommer med gode redskaber til og konkrete bud på, hvordan co-teaching kan inddrages som en vejledningstilgang ude i folkeskolen.

Offentliggjort

Fakta

Co-teaching og vejledning. En praksisnær guide til vejledere og skoleledelse

Forfatter: Lisbeth Hædersdal

322 kroner

208 sider

Forlag: Dafolo

I skrivende stund har jeg læst en del forskellige bøger om co-teaching. Det er derfor med en vis portion nysgerrighed, at jeg tager hul på Co-teaching og vejledning. En praksisnær guide til vejledere og skoleledelse. For har denne bog noget nyt at tilbyde? 

Bogen henvender sig til vejledere, ressourcepersoner og skoleledelser i folkeskolen og udspringer af forfatterens egne erfaringer som DSA-vejleder. Formålet er at guide vejledere og ressourcepersoner i praksis gennem brug af co-teaching som vejledningstilgang. 

I bogens første del introduceres co-teaching som metode og vejlederens rolle set i lyset af samfundets udvikling, forståelsen af inklusion og PLC-bekendtgørelsen.  Redskaber, der kan anvendes i samarbejdet mellem vejledere, eksterne ressourcepersoner og ledelsen, introduceres i bogens anden del: Implementeringsguiden, vejlederlandkortet og fasemodellen. Her findes også forslag til organisering i form af årshjul og varighedsguide. I bogens tredje del præsenteres redskaber til planlægning, gennemførelse og evaluering af co-teaching i praksis med henblik på et styrket samarbejde mellem vejleder/ressourceperson og lærere, eksempelvis rammeaftaler, samarbejdskontrakten, samarbejdsmodellen og planlægningsskemaer og evalueringsredskaber. I fjerde og sidste del opsummerer forfatteren centrale pointer og reflekterer kritisk. Hvert af bogens kapitler afsluttes med en opsummering og refleksionsspørgsmål. Alle redskaberne kan hentes til fri afbenyttelse på forfatterens hjemmeside.

Har du brug for en grundig indføring i co-teaching, skal du vælge en anden bog, da co-teaching her er afgrænset som en vejledningskontekst. Har du som vejleder brug for en praksisnær og grundig guide, er denne bog et rigtigt godt bud. Forfatterens dedikation skinner tydeligt igennem, og egne praksiserfaringer – succesfulde og mindre succesfulde – inddrages som eksempler på co-teachingpraksis. Som vejleder kan jeg læse hele bogen, men også udvælge enkelte kapitler og gøre brug af de konkrete redskaber, der for de flestes vedkommende kan udfyldes direkte elektronisk. I min egen vejlederpraksis kommer jeg uden tvivl til at hente inspiration i kapitel 10, hvor forfatteren giver konkrete praksiseksempler på, hvordan de forskellige organiseringsformer i co-teaching kan anvendes og tilpasses i praksis.

Co-teaching og vejledning. En praksisnær guide til vejledere og skoleledelse har meget at tilbyde og er hermed anbefalet.