Debat

Misforstået tv-program om læringsstile

DR K bragte d. 14. maj et program om læringsstile i serien: "Så ka`de lære det" Programmet indeholdt utallige faktuelle fejl ovenikøbet blåstemplet af pædagogiske forskere. Man kan mene om denne pædagogiske metode, hvad man vil, men informationerne om, hvad læringsstile er skal være korrekte.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fejlinformation af groveste karakter i DR K 14. maj 2014.DR K bragte 14. maj et program om læringsstile i serien: "Så ka de lære det". Programmet kan ses på DR`s hjemmeside, og desværre er der tale om et særdeles mangelfuldt program, som hverken går ind for eller imod læringsstile, men som simpelthen indeholder utallige fejl og dette endda frembåret af pædagogiske forskere, der tydeligvis ikke ved, hvad de taler om.

Her er nogle få udvalgte fejl fra programmet:

1. Ansvar for egen læring har ALDRIG været hensigten med læringsstile - hverken i den amerikanske eller skandinaviske model. Det er simpelthen ukorrekt og mangel på viden hos de medvirkende. Læringsstile arbejder med begrebet bevidsthed om egen læring. En fundamental misforståelse, som hele programmet bygger på.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

2."De mange læringsstile" nævnes som begreb. Det er også forkert og et udtryk for en sammenblanding af "de mange intelligenser" (en anvendt psykologi af Howard Gardner) og læringsstile (en pædagogisk metode af Rita Dunn og senere Boström/Schmidt). Pinligt for den kvindelige ekspert i programmet.

3. I det praktiske undervisningslokale vægtes de fysiske elementer ensidigt. De har MINDST betydning af alle læringsstile. De sanseperceptuelle strenge samt holist/analytiker er afgørende.Alle elever får en visuel orienteret opgave, og det har intet med læringsstile at gøre.

4. Læreren gennemfører ikke læringsstilsbaseret uv men har gang i, "hvad synes du selv om din stil" - altså en kortlægning af læringsstile på et elendigt grundlag ud fra "synsning". INGEN børn lærer godt i et telt midt i klassen!  Strukturen på undervisningen er utydelig og uden synlige faglige mål - ellers grundstenen i god læringsstilsbaseret undervisning.

5. Fællesskabet nedtones i programmet, og det er korrekt ift. den amerikanske udgave, men det er jo her vi har taget fat ifm den skandinaviske læringsstilsmodel, hvor fællesskabet er udgangspunktet.Havde man tid skulle man tage fat i redaktionen...

Link til udsendelsen:

http://www.dr.dk/tv/se/sa-kan-de-laere-det/sa-kan-de-laere-det-3-4

Svend Erik Schmidt, forfatter, foredragsholder og underviser på Mittuniversitet, med ansvar for en læringsstilsuddannelse (7,5 ECTS-points) i samarbejde med Lena Boström.