Gennem ydre påvirkning vil vi lære børn ikke at lade sig styre af ydre påvirkninger. Det er skolens og pædagogikkens paradoks, som bliver grundig og godt forklaret i denne bog. Men gid man dog havde brugt lidt tid på formidlingen til læserne.
BodilChristensenLektor på Læreruddannelsen i Aalborg, Professionshøjskolen UCN
Det pædagogiske paradoks – et grundstudie i almen pædagogik (2. udgave)
Forfatter: Alexander von Oettingen
300 kroner
273 sider
Forlag: Klim
”Hvad er
egentlig det særlige ved pædagogik?” Sådan spørger Alexander von Oettingen i
forordet til denne reviderede udgave af Det pædagogiske paradoks. Den første
udgave af bogen kom i 2001, nu er den genudgivet med en (som von Oettingen
skriver i forordet) revision af indledningen og en sproglig bearbejdelse af de
enkelte kapitler. Endelig er der tilføjet et sidste afsluttende kapitel om skolens pædagogiske paradoks.
Annonce:
Bogens
anliggende er at give et svar på, hvad der egentlig udgør det særlige ved
pædagogikken. Hvad er pædagogikkens grundfortælling? Og her findes grundfortællingerne hos de 'store' klassiske
pædagogiske tænkere: Jean-Jaques Rousseau, Immanuel Kant, Friedrich
Schleiermacher og Johann Friedrich Herbart. Herefter får Knud Grue-Sørensen et
kapitel, hvor der bliver givet en kort biografisk og pædagogisk-historisk
indføring i pædagogikken, og endelig er det Dietrich Benner, der giver sine bud
på principper for en moderne pædagogik.
Pædagogik
er et paradoks: ”Hvordan kan man gennem ydre indvirkning bringe et menneske til
ikke at lade sig bestemme af ydre indvirkninger?” som filosoffen Leonard
Nelson har spurgt. Det er sådan, at forældre, pædagoger og lærere handler
paradoksalt. ”De anerkender barnet som en selvstændig person, vel vidende at
det ikke er det endnu, og de opfordrer barnet til at deltage og gøre noget,
barnet ikke kan endnu.” Bogens intention at
trække dette paradoks ind i såvel de klassiske grundfortællinger om
pædagogikken og i den aktuelle uddannelsesdiskurs.
Der er som
nævnt seks kapitler, og hvert kapitel indledes med en biografisk skitse og en
pædagogisk-historisk indføring. Sådan får man et billede af de helt særlige
menneskelige erfaringer, der også ligger bag Rousseau, Kant, Schleiermacher og
Herbart. Man får et menneske at se, når man får den korte version af deres
livsforløb. Alle kapitler slutter med en kort sammenfatning.
Man kan
hæfte sig ved genindsættelsen af Knud Grue-Sørensen som en markant stemme i den den første pædagogiske verden. Også hans livshistorie får man: Han er født i 1904, dør i
1992, og han blev den første professor i pædagogik i Danmark. Han var, skriver Sven
Erik Nordenbo: ”Det markanteste danske forsøg på i dette århundrede at gribe
pædagogiske problemer an ud fra en filosofisk synsvinkel.” Grue-Sørensen er
født og opvokset i et typisk dansk landbrugshjem. Der var fem brødre, og han
kom som den eneste af dem på latinskolen og senere på Ribe Katedralskole.
Han blev lærer fra Tønder Seminarium og tjente til studierne ved at
undervise i henholdsvis svømning og tysk, alt efter årstiden. Og så blev han
lærer, han studerende pædagogik, arbejdede som psykolog, læste filosofi og
skrev om faget, blandt andet 'Almen pædagogik' fra 1974, som var længe en grundbog i faget pædagogik på landets seminarier.
Annonce:
Det sidste
og nyskrevne kapitel tager skolens fysiske og aktuelle tilstand med ind i
paradokset. Det er Alexander von Oettingen, der skriver her, og han spørger om
skolen kan opdrage til frihed? Kan Rousseaus, Kants og Herbarts kritik af 'skolen' give en ny vinkel på skolens dilemma mellem dannelse og uddannelse? Det vil
være et kapitel, der formentlig kan blive revideret om ti år, når det igen vil være
aktuelt med en ny udgave af Det pædagogiske paradoks. De klassiske tænkere ”holder” mange år, men
kan altid ses i lyset af nutiden.
Det er en
bog, der har et indhold med tyngde. Det er netop pædagogikkens
grundfortællinger, der her præsenteres. Men… for der er altid et ”men”: Hvorfor
har man ikke ulejliget sig med et langt mere læsevenligt layout? Her får
man tænkernes livshistorie, men der er ikke et eneste billede, der kunne vise,
hvordan livet var på deres tid.
Der er ikke gjort brug af nøgleord i marginen, der er ingen faktabokse, der
kunne forklare grundbegreberne, der er ingen hierarki i overskrifterne, der er
ingen ”citat-bokse” og der er ingen farvekodning for de respektive kapitler.
Målgruppen
er studerende på læreruddannelserne, (og særligt interesserede lærere,
underviserne på Professionshøjskolerne og studerende på efter-
videreuddannelserne). De er forvænt med fagbøger, der sætter
formidlingen højt. Det kunne have været en særlig bonus her, om man også havde
haft fokus på det. Her og nu ser den mest af alt ud som min udgave af Knud
Grue-Sørensens 'Almen pædagogik: en håndbog i de pædagogiske
grundbegreber' fra 1974. Og nej, her blev der ikke gjort brug af munter layout. Det kan være målet for næste revision af værket.