Anmeldelse

Fra praktikskole til uddannelsesskole

Den lille bog om skolernes overgang fra praktikskole til uddannelsesskole kan anbefales, fordi den på fornem vis fører læseren ind i de nye roller som skolerne fik med LU23. Ligesom den også forsøger at forklare tænkningen bag integreret praktik og hvorfor integreret praktik er vigtig.

Offentliggjort Sidst opdateret

Fakta

Fra praktikskole til uddannelsesskole

Forfatter: Pia Rose Bögwadt

120 kroner

59 sider

Forlag: Samfundslitteratur

I udgivelsen Fra praktikskole til uddannelsesskole sætter forfatter Pia Rose Böwadt hvad tænkningen bag den nye praktikstruktur betyder for den dokumenterede udfordring, der har været med tidligere tiders læreruddannelse og praktik. Forfatteren beskriver, hvordan man gennem tidens løb har haft en politisk intention om at etablere læreruddannelser med det formål at integrere undervisningsfagene og de pædagogiske fag og integrere læreruddannelsen med praktikskolerne – alt sammen uden det store held. Derfor er en af hendes pointer også, at ambitionerne med den integrerede praktik i læreruddannelsen fra 2023 (LU23), som sådan ikke adskiller sig fra tidligere tiders læreruddannelsen, men med LU23 er der dog alligevel afgørende forskelle, pointerer Pia Rose Bögwadt.

Praktikken er nu en integreret element i hele læreruddannelsen og dermed gør uddannelsen op med en tænkning om, at de studerende ”øver” eller ”afprøver” noget, som de studerende har hørt om eller prøvet på læreruddannelsen. Intentionen er, at læreruddannelsen og uddannelsesskolen i langt højere grad systematisk samarbejder om den studerendes udvikling. Der skal opstilles mål for den studerendes uddannelse og praktik, hvorved det er hensigten at den øgede professionalisme af samarbejdet mellem læreruddannelse og uddannelsesskole kan være med til at nedbryde en forestilling og tænkning om læreruddannelsen som en fjern galakse og uddannelsesskolen som ”den virkelige verden”, de studerende skal ud til bagefter.

Hvis det øgede fokus på professionaliseringen af samarbejdet mellem læreruddannelse og uddannelsesskole skal lykkes, så skal det tages alvorligt og den integrerede praktik for lærerstuderende skal derfor ikke tage udgangspunkt i ”det forhåndenværende søms princip” med derimod professionaliseres – og det gælder for både læreruddannelse og uddannelsesskole.

Den lille bog om skolernes overgang fra praktikskole til uddannelsesskole kan anbefales, fordi den på fornem vis fører læseren ind i de nye roller som skolerne har fået. Ligesom den også forsøger at forklare tænkningen bag integreret praktik og hvorfor integreret praktik er vigtig.