Hvor bliver folk lærere, hvorfor forlader mange faget og dem, der bliver hængende, hvorfor gør de det? Det er der blevet forsket i og svarene er ualmindeligt interessante. Denne bog må gerne få en mere letlæst lillesøster, så pointerne kan komme bredest muligt ud.
BodilChristensenLektor på Læreruddannelsen i Aalborg, Professionshøjskolen UCN
Bogen Professionsuddannelser i krise er en
antologi, skrevet på baggrund af et Erasmus+-projekt, hvor der har været et
samarbejde mellem de nordiske lande. Det har involveret VIA University College, SDU,
University of Agder i Norge og Högskolan Väst i Sverige. Alle bidrag kredser om problematikken i underoverskriften Rekrutteringsproblemer, meningstab og meningsdannelse i lærer- og
pædagoguddannelserne.
Annonce:
Der er nogle interessante perspektiver på
problemfeltet, og de mest relevante kapitler set i en dansk folkeskole og dansk
læreruddannelseskontekst er de to kapitler om henholdsvis Hvordan kan det
politiske krav om studentercentreret læring omsættes på en meningsfuld måde i
pædagogisk praksis? af Thomas Iskov og Niels Tange og det norske bidrag fra
Åse Haraldstad, Aslaug Kristiansen og Kristin Endresen-Maharaj: Hva får lærere
til å bli i skolen? Meningsbærende element i læreryrket.”
Målgruppen for bogen er formentlig først og
fremmest forskere, skoleforvaltningen, uddannelsespolitikere og studerende (og
deres undervisere) på de respektive pædagog – og læreruddannelser. Det er fagligt stof og forskning, der her
præsenteres.
Generelt er der en bekymring for den manglende
sammenhæng mellem topledelse og lærere og pædagoger i klasserum og
institutioner. Det siges klart af en informant i Jan Jaap Rothuizens kapitel Meningstab og meningsdannelse i den danske pædagoguddannelse set i
perspektiv af Hartmut Rosas resonansteori. Her citeres informanten, som er lærer
på en pædagoguddannelsen, for følgende udsagn: ”Min oplevelse af det der foregår
på direktørniveau og så niveauet lige under direktøren er, at det giver mig
ingen mening. Det er sådan, det er. Det giver mig ingen mening, for jeg kan
ikke se nogen som helst gode uddannelsesmæssige eller didaktiske tiltag, der
kommer derfra. (…) Og det er for mig, det der truer uddannelsen i dag. Det er
det lag, som er sat til at styre en økonomi uden at have nogen viden om
dannelse, didaktik og så videre.” Det er et tankevækkende bidrag, der bør
læses af alle ledere på topniveau.
Der er en generel kritik af meningstabet i
uddannelserne. Det sættes i perspektiv af det allerførste bidrag, der beskriver
meningsfuldheden i en lille, værdibåret ledelse med klare rammer, nemlig
diakonuddannelsen på Diakonhøjskolen. På Diakonhøjskolen ved man, hvad
målet med uddannelsen er. Det bliver gjort tydeligt, - altid og i hverdagens
mange gøremål, lige fra undervisning til rengøringsopgaver.
Annonce:
Meningstab er et centralt tema, men alle bidrag
forholder sig også til den vigende rekruttering til uddannelserne. Det
bekymrer alle. Der er nogle konkrete nedslag i særlige
muligheder for bringe meningsfuldhed ind i uddannelserne. Thomas Iskov og
Niels Tange skriver om studentercentreret læring, SCLT, der dog ikke må bruges
som et svar på meningstab, men som en mulighed for i faglige sammenhænge at
bringe studerende forståelse for professionens indhold og mål - og dermed bringe
meningsfuldhed ind i undervisningens rum. Studentercentreret læring handler om
at studerende skal forstå, hvorfor undervisningen er vigtig og relevant. De
skal tilegne sig stoffet, og derfor må underviseren i tydelige rammer og med
klare krav, gode didaktiske valg og gennem at modellere sin egen undervisning
og få en dialog med de studerende om fagets indhold. Endelig må undervisningen
finde sted i fællesskaber, hvor studerende deler viden og læring med autentiske
modtagere - altså skoler, elever eller andre studerende.
Jeg elsker å være med kollegaer og ungene – det er skummelt å skulle gjøre noe annet rett og slett.
Ikke alt handler om bekymrende meningstab. Der
er også i kapitlet om Hva får lærere til å bli i skolen? en række udsagn fra
lærere, der er opmuntrende læsning. Silje siger eksempelvis: "Jeg elsker å være
med kollegaer og ungene – det er skummelt å skulle gjøre noe annet rett og
slett.”
Det er simpelthen et interessant
forskningsprojekt, der her præsenteres. Det vil være en glæde, hvis nogen
(forskerne selv? forlaget? formidlere) kan præsentere resultater, overvejelser,
handlestrategier og mulige veje mod meningsfuld uddannelse på en måde, så mange
skolefolk, skoleledere på praksisniveau og studerende i al almindelighed ville
læse med. Her og nu er bogens indhold i høj grad målrettet
mod andre forskere og der er brug for, at praksisfeltet læser med.
Hermed en opfordring til at der skrives en
”folkeudgave” af de kapitler, der er særligt interessante for skolens
praksisfelt, nemlig Hvordan kan det politiske krav om studentercentreret læring
omsættes på en meningsfuld måde i pædagogisk praksis? af Thomas Iskov og Niels
Tange og så det norske bidrag fra Åse Haraldstad, Aslaug Kristiansen og Kristin
Endresen-Maharaj: Hva får lærere til å bli i skolen? Meningsbærende element i
læreryrket.