Lærer til lærer

Matematik- i konstant udvikling

Det er meningsløst at angive et tal uden at anføre en enhed. Derfor er der ikke længere forvirring, når det gælder omsætninger mellem enheder.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

MJN- Omsætnings koordinatsystemer:

Historien bag

Enheder omfatter mange ting og kan virke uoverskuelige, for ikke at tale om at omregne fra en enhed til en anden uden hjælpemidler. Det er svært at bevare overblikket.

Et utal af enheder gør ikke kun livet svært, de kan også give kolossale konsekvenser, hvis f.eks. en satellit går tabt på grund af forkerte beregninger mellem forskellige enheder, som faktisk skete for NASA med Mars Lander’en (1999).

Derfor er det absolut nødvendigt at være opmærksom på, hvilke enheder der tales om og hvordan er de i forhold til hinanden.

Verden i dag

I dag kender verden en model som elever og studerende i folkeskole og uddannelsessteder bruger. Det er den, hvor eleven skal bruge tid på at finde ud af, om der skal ganges eller divideres og hvor mange gange og måske endda tælle forkert på regnemaskinen og dermed finde frem til et forkert resultat.

Digitale løsninger

Imidlertid findes der digitale løsninger, der kan omsætte enheder.

De her links er mere resultatorienteret og ikke procesorienteret. Forstået således at de er anvendelige på en arbejdsplads, hvor man søger et resultat nu og her.

Ny metode

MJN- modellen er den nyeste type af de forskellige koordinatsystemer, der findes. Den er en smart måde at få et overblik over sammenhængen mellem enheder og et rigtig godt hjælpemiddel til at omsætte mellem de forskellige enheder.

Modellen består af to linjer, der står vinkelret på hinanden. Den vandrette linje kaldes fra-aksen og den lodrette linje kaldes til-aksen.

De to linjer er inddelt i 7 enheder hver. Mellem de to akser er der forskellige 10-potenser kolonner. Disse potenser skal der enten ganges eller divideres med, hvor en diagonal skelner mellem dem.

Gang med 10-potenser ligger til venstre for eller under diagonalen.

Dividér med 10-potenser ligger til højre for eller over diagonalen.

#Fil 2

Fremgangsmåden

Der er fem modeller: længdemål, flademål, rummål, litersystem(hulmål) og vægtmål.

Eleverne vælger den model, de vil bruge. De finder den enhed, der skal omsættes fra på (fra-aksen), finder den enhed der skal omsættes til på(til-aksen). Afsluttende aflæses skæringspunktet mellem de to enheder som er angivet i 10-potens. Ved blot en aflæsning finder eleverne, om de skal gange eller dividere med 10-potenser og hvor mange gange.

Ti-potenser har denne egenskab, at der er en sammenhæng mellem eksponenten og lige så mange nuller efter 1-tallet.

Personen bag ideen

#Fil 3

Jeg er lærer på Tilst skole i Aarhus og har arbejdet med matematik i 10 år og er meget optaget af den matematiske verden.

Igennem mit arbejde har jeg haft en rig mulighed for at afprøve denne model, som viste sig at have stor succes hos såvel lærere som elever. MJN- Modellen benyttes jævnligt i arbejdet med forskellige lektioner i forskellige fag, såsom fysik/kemi, geografi og matematik.

Målgruppe

Metoden er beregnet til alle uddannelsesinstitutioner. Den er rettet til at se processen fra at omsætte noget til noget andet, således at eleven tilegner sig metoden på en alsidig, overskuelig og let anvendelig måde samtidig med ikke at kunne snyde sig til resultatet.

Fagfolks kommentarer

Flere personer med forskellige professionsbaggrund ser positivt på modellen og er begejstrede:

ʺ Det er et rigtig fint hjælpemiddel, du har lavet og jeg kan godt se en værdi i det måske som indlæg i en lærebog til gymnasier eller lign. ʺ. Sagt af Rune Rex, konsulent – Idé og Produktudvikling fra Teknologisk Institut

Professor Charmian Kenner udtrykker sin begejstring således:

ʺOnce again thank you for sending your very interesting model for converting coordinate systems. I've now had the chance to look at it properly and I can see how well it works! It is really a clever idea. I'll pass on any feedback I receive, and any possibilities for further work together please do send me any other ideas you've been working on when you feel it's appropriate to do soʺ.

Professor Charmian Kenner

Reader, Educational Studies

Goldsmiths, University of London