Anmeldelse
Global uddannelse - Lokalt demokrati?
Global uddannelse - Lokalt demokrati?
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Denne bog er den tredje i forlagets serie om pædagogisk sociologi. Dette bind rummer en række forskellige, men fortræffelige artikler, der hver især giver spændende bud på relevante problemstillinger inden for den pædagogiske sociologi.
Fakta:
Titel: Global uddannelse - Lokalt demokrati?
Pris: 198 kroner
Sider: 220 sider
Serie: Pædagogisk sociologi
Type: Bog
Forlag: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag
Bogen er ordnet i to dele. Bogens første del handler om demokratiproblemer i den globale sammenhæng. Anden del omhandler demokratiproblemer i uddannelse og for de offentligt ansatte. Især i bogens sidste del vil der være meget at tænke over for lærere i folkeskolen! Bent Olsens artikel om (pædagogisk) konceptstyring af skoler i USA og i Danmark, med de eksempler vi kender på skoler eller kommuner, der pludselig er "mange intelligenser"-skoler, er skræmmende læsning.
Karin Hjorts artikel om "farvelfærdsstat" er glimrende og beskriver klart udfordringerne bag de begreber, der rammer mange lærere. Hvad er for eksempel forskellen på begreberne deltagerdemokrati, markedsdemokrati, repræsentativt demokrati og konkurrencedemokrati? Og hvad betyder det for lærere, når de gennem deres arbejde deltager i den fortsatte forandringsproces af folkeskolen, og når de i deres arbejde som undervisere praktiserer demokrati sammen med deres elever?
Denne bog bør kunne finde mange læsere! Også lærere, der ikke er deltagere på videreuddannelse, men bare gerne vil have en ide om, hvad det er, der "rammer" dem i disse år, kan med fordel læse flere af artiklerne!