Anmeldelse
Hvad er videnskabsteori
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Dette er endnu en glimrende bog fra den "Hvad er?"-serie, Akademisk Forlag udgiver. Emnet videnskabsteori er formodentlig ikke nemt at skrive en introduktion til, men Søren H. Klausen gør det godt.
Fakta:
Titel: Hvad er videnskabsteori
Forfatter: Søren Harnow Klausen
Pris: 249 kroner
Sider: 232 sider
Type: Bog
Forlag: Akademisk Forlag
Bogen er godt skrevet og fornuftigt inddelt i syv overordnede kapitler, der tilsammen skaber et fint forløb, både for den, der læser bogen fra ende til anden, og for den, der har et bestemt formål.
Bogen behandler problemstillinger som: hvad er konstruktivisme, som er et nøglebegreb inden for det pædagogiske fagområde i disse år. Det er spændende, at bogen ikke bare giver en god introduktion til de klassiske områder: induktion over for deduktion, men også forklarer begrebet abduktion - slutning til den bedste forklaring.
Sammen med gennemgangen af den pragmatiske tilgang til viden og videnskab gives der interesserede læsere mulighed for indsigt. Introduktioner til vanskelige fagområder risikerer at blive for almene. Læsere med en særlig interesse, for eksempel lærerstuderende, vil ikke i denne bog finde mange eksempler, der taler direkte til dem. Kun et sted er der en direkte reference til en anden fagbog for det pædagogiske fagområde, og det er til en bog af Sverre Moe, der vist ikke har haft mange læsere i Danmark trods oversættelse. Sådan er det!
Selv gode bøger kræver nogle gange stor motivation og indsats fra læseren. Det gælder også denne bog. "Hvad er videnskabsteori" bør naturligvis indgå i alle de kommende professionshøjskolers biblioteker og bør blive læst af nogle studerende, når de skriver deres bacheloropgave.