Anmeldelse
Børnesalmebogen
At synge sig til forståelse
Ingen hjælp til den pædagogiske formidling, men salmerne lægger op til vigtige og centrale diskussioner med eleverne fra 3. klasse og et par år frem.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Tæller man antallet af elever i en vilkårlig klasse på et vilkårligt trin, der går regelmæssigt i kirke og her synger og følgelig kender til og måske endda forstår den danske salmeskat, finder man hurtigt ud af, at det kun kan gå fremad med dét; det er de færreste elever, der er i berøring med den praktiske/musiske del af den traditionelle danske kulturarv. "Børnesalmebogen" fra Forlaget Bolden søger at skabe vej til de yngste elever med en fin samling af 58 simpelt, men sympatisk illustrerede salmer, der favner de store momenter i det kristne liv: Jesu fødsel – også kendt som julen - Jesu død – påsken - og en række forskellige tematikker og fænomener som skabelsen, den omsorgsfulde gud, dåben, konfirmationen og årstidernes skiften. Alt sammen emner, der for den troende er i verden af teologiske årsager og ikke på grund af et Big Bang eller manglen på et "noget".
Fakta:
Titel: Børnesalmebogen
Illustrator: Dina Gellert
ISBN: 9788771062571
Pris: 249
Sider: 112
Forlag: Forlaget Bolden ApS
Ud af de i alt 58 salmer er 14 indspillet på en cd, der følger med bogen. Her er masser af glæde og dybde til efterfølgende diskussion for de små i 3. klasse og i begyndelsen af mellemtrinnet. Herefter vil illustrationerne få svært ved at følge med; tegningerne taler hyggens og det barnlige håbs sprog, og der skal noget andet til midt i mellemtrinnet og udskolingen, der ikke desto mindre stadig skal forholde sig til salmeskatten ifølge fagets centrale kundskabs- og færdighedsområder.
Bogen er en salmebog og rummer som sådan – ikke overraskende - ingen pædagogiske redskaber eller mellemveje til det didaktiske rum. Salmeteksten står nøgent på siden, ordet er der i sin åbnende form, kun omgivet af tegninger, og det efterfølgende arbejde med referat, analyse/diskussion og fortolkning berøres ikke. Til gengæld lægger salmerne tydeligt op til centrale samtaler om forholdet mellem det guddommelige og det menneskelige, det hellige og det profane, interaktionen mellem de to og de dertilhørende traditioner, tabu og riter, som karakteriserer det kristne menneskes liv.